227
Potrivit datelor oficiale, comerţul cu amănuntul a atins în 2014 cel mai mare avans din ultimii şase ani, după ce vânzările de bunuri nealimentare s-au majorat cu 10,6%, cele de alimente cu 7,5%, iar carburanţii au punctat un plus de 0,3% faţă de 2013, potrivit datelor INS. Unde este atunci TVA? „Este imposibil ca măcar cineva din Ministerul de Finanţe să nu dea o explicaţie despre cum putem vorbi de o creştere a cifrei de afaceri din comerţ cu 7%, dar de o scădere a încasărilor din TVA. Ce s-ar fi întâmplat cu TVA dacă cifra de afaceri din comerţ scădea“, a declarat pentru Ziarul financiar Dan Şucu, preşedinte al Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale (AMRCR), organizaţie care adună peste 1.200 de magazine şi are o cotă de 53% din piaţa de retail. Cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) a crescut cu 7% anul trecut faţă de 2013, rezultat care aminteşte de perioada 2007-2008 când retailerii pompau sute de milioane de euro în deschiderea de magazine, iar PIB-ul creştea cu peste 5% anual. Cu toate acestea, avansul consemnat anul trecut nu este suficient pentru a acoperi scăderile din perioada 2009-2011 când comerţul s-a prăbuşit cu aproape 20%. Pe de altă parte însă, analizele specialiștilor în finanțe indică faptul că, din TVA, au fost anul trecut încasări cu 4,3 mld. lei (cca 1 miliard de euro), sub cifrele bugetate şi cu 1,8% mai mici comparativ cu 2013, iar analiştii spun că este vorba despre o „colectare slabă, mai ales că vânzările cu amănuntul au crescut“. „Este evident că o parte din creşterea consumului ar putea fi falsă, în sensul în care acest consum a existat şi înainte, dar nu a fost fiscalizat. Trebuie ca, acum, cineva să explice însă ce se întâmplă cu TVA“, a mai spus Şucu.