144
In general, nu am sfatui sa se mearga in aceasta directie (cota redusa de TVA la alimente - n.r.) pentru un numar de motive. In primul rand acum cand avem o seceta care creaza unele probleme pentru fermieri, nu este foarte clar cum scazand rata la TVA pe produsele alimentare acesta ii va ajuta pe acei oameni. Este mai bine ca daca exista o problema specifica a unui grup specific pe o perioada specifica sa ai mai degraba subventii directe decat sa schimbi sistemul fiscal. In al doilea rand, experiente dintr-un numar de tari ne arata ca daca scazi TVA la alimente sau ca in alte tari la restaurante si hoteluri, acesta nu are un efect pozitiv asupra economiei. Adica o creare de locuri de munca sau mai multe investitii, ci pur si simplu este un transfer catre proprietarii din sector. Avand in vedere ca acesta ar fragmenta si mai mult sistemul de TVA, noi sfatuim impotriva unei astfel de masuri, a spus Erik de Vrijer. De asemenea, el a atras atentia ca actuala cota de TVA de 24% nu este aplicata eficient si nu se colecteaza decat jumatate din cat ar trebui. Noi credem ca rata actuala de TVA de 24% este relativ inalta in Europa si in mod clar nu ar trebui crescuta. Daca ne uitam la veniturile colectate de pe urma TVA in integralitatea lor si te uiti apoi la baza de impozitare de pe urma carora sunt colectate, eficienta TVA este mai degraba scazuta. Nu primesti 24% din tot ceea ce este pe consum. Sunt rate mai mici asupra unui numar de bunuri, sunt scutiri si acestea fac ca in fapt veniturile pe care le colectati sa fie jumatate din ce ati putea colecta daca totul ar fi impozitat la 24%. De aceea eficienta TVA este relativ scazuta fata de alte tari. Asa ca este spatiu aici: marirea bazei de impozitare pentru TVA, adica reducerea numarului de bunuri asupra carora se aplica taxa scazuta si scutirile si sa se obtina venituri mai mari de pe urma TVA la nivel general, a mai declarat Erik de Vrijer.