246
Vorbind despre raportul Comisiei privind punerea în aplicare a directivei privind practicile comerciale neloiale (PCN), directorul general al EuroCommerce Christian Verschueren a declarat:
„Comisia raportează un rezultat bun cu privire la implementarea directivei PCN, majoritatea statelor membre care au transpus-o deja, iar cele care rămân probabil să o facă în curând.
Directiva a lăsat autorităților naționale o mare marjă de manevră în modul în care au implementat legislația, un număr de state membre depășind cu mult cerințele din directivă, cu un risc real de a crea și mai multă fragmentare în piața unică și de a reglementa practici cu foarte puțin impact asupra fermierilor.
Solicităm Comisiei să analizeze statele membre care au folosit acest lucru pentru a include măsuri care sunt direct incompatibile cu regulile pieței unice și necesită o notificare în temeiul TRIS. În plus, solicităm Comisiei să măsoare, în conformitate cu obiectivul directivei, dacă acestea beneficiază fermierii.
În cele din urmă, am cere Comisiei să-și reconsidere de urgență decizia de a exclude cumpărătorii de la exercițiul suplimentar de feedback pe care îl desfășoară acum.”
Directiva pcn, a făcut parte dintr-un pachet pentru a ajuta fermierii, inclusiv reducerea spațiului de cooperare în organizațiile de producători în conformitate cu regulamentul OCP și o măsură privind cerințele de transparență a pieței.
Este un instrument minim de armonizare care permite statelor membre să aleagă să-și extindă prevederile. Majoritatea țărilor au făcut acest lucru, extinzând domeniul de aplicare al directivei și practicile acoperite, în unele țări interzicând până la peste 40 de practici diferite, iar unele introducând obligații naționale de aprovizionare care reprezintă o încălcare clară a pieței unice.
Remarcăm comentariul util al raportului conform căruia măsurile dincolo de minimul stabilit în directivă sunt compatibile cu acesta „cu condiția să respecte regulile pieței interne ale UE”.
Ca măsură bazată pe dispozițiile tratatului privind agricultură, directiva trebuie evaluată în raport cu impactul său asupra fermierilor. Multe dintre dispozițiile adoptate de statele membre au puțină legătură cu acest obiectiv.
Directiva prevede doar protecția furnizorilor, dar nu și a cumpărătorilor, iar un număr de state membre au decis să protejeze furnizorii mai mari, cu o putere considerabilă de piață. Aceasta a fost o abordare asupra căreia economistul șef al DG Concurență a avertizat în mod special ca parte a evaluării impactului directivei.
Comercianții cu amănuntul cumpără foarte puțin direct de la fermieri, dar acolo unde o fac, lucrează îndeaproape cu fermierii pentru a-i ajuta să profite de inovație și produse de calitate premium și pentru bunăstarea animalelor.
Ei au introdus o gamă largă de inițiative în acest domeniu, inclusiv în sprijinirea tranziției fermierilor către produsele ecologice, promovarea produselor cultivate local și sprijinirea grupurilor de producători. Numeroase exemple ale acestor inițiative pot fi văzute pe site-ul nostru dedicat www.sustainablecommerce.eu
În timp ce unele țări au păstrat dispozițiile naționale existente pentru a permite cumpărătorilor să se plângă de abuzurile din partea furnizorilor – dintre care există numeroase exemple, multe state membre au acordat protecție unilaterală furnizorilor, inclusiv marilor furnizori internaționali.
Această abordare unilaterală a fost consolidată în al doilea sondaj UTP al Comisiei asupra părților interesate, care exclude orice feedback din partea cumpărătorilor, se arat[ ]n comunicatul emis de Eurocommerce.