100
Demersul vine ca urmare a faptului ca pana acum Ministerul Agriculturii s-a dovedit incapabil sa puna la punct o strategie coerenta care sa conduca la relansarea agriculturii romanesti. Astfel, s-a ajuns in situatia ca in Romania anului 2010 sa existe circa 3 milioane de hectare teren arabil nelucrat; productiile medii pe terenurile lucrate sunt in jur de 3 tone grau / hectar, aproximativ 4 tone porumb / hectar, iar la rapita si floarea soarelui in jur de 1,6 tone / hectar. Din aproape 3 milioane hectare teren arabil amenajate pentru irigat in anul 1989, Romania a reusit in anul 2010 sa irige 70 mii hectare. In ultimii 10 ani mai mult de 500 mii hectare au fost vandute strainilor care in cea mai mare parte l-au lasat in paragina, cu speranta ca il vor vinde la preturi mult mai mari in viitor. In aceasta perioada cercetarea agricola romaneasca a ajuns in pragul colapsului si multe specializari din liceele de profil agricol au disparut, tinerii nefiind incurajati sa urmeze astfel de specializari. Consecintele sunt urmatoarele: Romania a devenit un importator constant si masiv de produse agroalimentare; preturile de cost ale produselor agricole autohtone sunt mai mari decat ale celor de import; oferta de produse agroalimentare romanesti in marile magazine este din ce in ce mai mica; importurile de produse alimentare devin o povara greu de suportat pentru tara, implicit de catre populatie. FNPAR si AGROSTAR apreciaza ca o strategie pe termen mediu si lung, cu un buget adecvat ar putea ca in circa 10 ani sa duca la dublarea productiilor medii la hectar ajungand , in acelasi timp sa nu mai existe teren arabil nelucrat. Astfel, agricultura ar asigura cetatenilor ei alimente suficiente, bune calitativ, la preturi rezonabile, iar agricultorilor venituri decente in masura sa sustina continuarea activitatilor lor. De asemenea, Romania ar avea posibilitatea sa fie un exportator important de produse agricole atat pe piata europeana cat si pe cea internationala.