(Down, eglish version too) Început cu o știre aproape banală apărută în presa britanică, scandalul cărnii de cal, ”Horsegate”, așa cum a fost el botezat ulterior, avea să dea peste cap întregul sector de carne din Europa. Testele ADN impuse de Comisia Europeană pentru produsele din carne au scos la iveală grave deficiențe în mai toate țările, deficiențe care s-au dovedit a ține de penal. În unele țări, s-a lăsat cu arestări și dosare ale procurorilor. Nici România nu a fost ocolită. În Marea Britanie, calul irlandez mugea încă de astă-vară!Poate că unii nu știu câteva antecedente care merită a fi făcute publice. Primele avertizări transmise prin Sistemul Rapid de Alertă, legate de substituirea cărnii de vită cu aceea de cal, nu au fost transmise la sfârșitul lui ianuarie 2013, ci, încă din vara anului trecut. Atunci, în culpă erau câțiva furnizori irlandezi care aruncaseră pe piața Marii Britanii carne de cal și produse în care aceasta era prezentă, deși pe etichetă era trecut ca fiind din vită. Alături de Irlanda, Polonia avea să fie nominalizată, tot în 2012, de nu mai puțin de șapte ori, ca furnizor pentru Occident de carne de cal etichetată eronat. Lucrul acesta avea să-l determine pe Mihai Vișan, Directorul executiv al Asociației Române a Cărnii, să se întrebe în mod justificat și aproape retoric, într-un context pe care îl vom detalia mai jos: ”De ce acest scandal a fost declanșat acum, având România în centrul acuzațiilor, și nu în vara trecută!?” De ce, da, de ce, nu, acum nu mai contează decât prin prisma unei știri DCNews care vorbea despre date adunate de serviciile de informații din România legate de implicarea unor multinaționale și a unor compatrioți în stârnirea, amplificarea și menținerea scandalului din întreaga industrie alimentară. Iar, dacă aceste informații se vor dovedi a fi reale, atunci nu credem că greșim dacă vorbim despre dosare penale care ar trebui să aibă cap de acuzare ”subminarea economiei naționale”, sau cum o mai fi ea denumită în Codul Penal! Oricum, în ianuarie, presa britanică anunța că lasagna produsă de Spaghero și Comigel continea carne de cal etichetată ca fiind de vită. Dar, în loc să arate cu degentul spre cei doi producători, acuzau direct și într-un mod absolut abject doi furnizori din România, mai precis, Carmolimp și Doly-Com. TăvălugulÎn România, surpriza a fost totală, dar, tăvălugul dezinformării pornise. Presa britanică abera în serie. Nici presa franceză nu se lăsa mai prejos, acuzând România de toate relele lumii. Iar, dacă ne gândim că aceste acuze veneau pe fondul campaniei media din Anglia împotriva migrației românilor în Regat, dacă socotim campaniile de presă din Franța legate de țigănimea cerșetoare din Paris, dacă adunăm dezbaterea privind neacceptarea României în Schengen, bașca furtul tablourilor de sute de milioane de euro din Olanda, credem că nici că se putea un teren mai propice pentru manipularea opiniei publice occidentale, românii fiind vinovații de serviciu. Zile întregi, tabloidele britanice publicau știri cât se poate de scandaloase, campioni fiind pseudo-jurnaliștii de la Daily Mirror, The Independent dar, mai ales, cei de la The Sun, care au ajuns să titreze: ”Caii din România sunt infestați cu o formă de SIDA!” Foarte adevărat, însă, postul de televiziune Sky News a trimis o echipă de jurnaliști care au transmis primele știri reale: firmele românești au respectat legislația națională și europeană. Vestea a fost întărită și de o altă echipă de gazetari, de la Daily Mail. Cu toate acestea, acuzele continuau, și, încă, la modul instituționalizat: Grecii anunțau și ei, ca proștii, că produse din carne de vită de pe tarabele de la Athena conțineau carne de cal din România, iar Germania, ca bună ”prietenă”, extindea manopera acuzând compania Galli Gallo că, prin vara anului trecut, ar fi trimis la ei curcani cu antibiotice. Anterior, Horsegate avea să determine adoptarea deciziei ca, la nivelul Uniunii Europene, produsele din carne să fie supuse testelor ADN, decizie pe care ANSVSA a trebuit să o pună în aplicare imediat. Din acel moment, unor îngerași autohtoni au început să le crească vreo câteva cornițe! Pentru export, totul a fost ok Din fericire, autoritățile de la București au reacționat prompt. La nici câteva zile de la declanșarea scandalului, ministrul Agriculturii, Daniel Constantin, s-a deplasat la Bruxelles, acolo unde a început lămurirea situației în dialoguri cu Dacian Cioloș, Tonio Borg- Comisarul european pentru Sănătate, și omologi din Franța, Germania, Luxembourg, Olanda, Polonia și Marea Britanie. În același timp, ANSVSA a fost în măsură să prezinte dovezi de netăgăduit ale corectitudinii procesatorilor români în relațiile de export, iar cele două companii românești implicate nefondat în scandal, adică, Doly-Com și Carmolimp, au oferit oricui voia să vadă, probe de necontestat ale nevinovăției. Ca urmare, în sfârșit, acuzele la adresa României aproape că au încetat. Însuși ambasadorul Franței, E.S. Philippe Gustin, avea să aibă o întâlnire la sediul MADR cu Daniel Constantin, francezul adoptând o atitudine de ”Nene, iartă-mă”, bine mascată în limbaj diplomatic. Nici acuzele germanilor la adresa brașovenilor de la Galli Gallo nu s-au dovedit a fi întemeiate, iar, în privința grecilor, aceștia au făcut pe muții, de fiecare dată când MADR sau ANSVSA le-au solicitat date precise pentru a ancheta posibila vină a vreunei firme din România. Având o imagine de ansamblu asupra situației, ministrul român al Agriculturii avea să declare: ”Pe plan internațional se poate vorbi despre o adevărată filieră mafiotă.” Nu greșea. Dacă, din România, carnea de cal pleca etichetată corect, pe lanțul de intermediari sau procesatori din Cipru, Polonia, Olanda, Luxembourg sau Franța apărea frauda etichetării eronate, cu scopul de a câștiga în plus, prin diferența de preț. Iar frauda a fost constatată, într-un final, la Spaghero, firmă căreia autoritățile franceze i-au retras autorizația de funcționare, i-au reacordat-o după două săptămâni, pentru ca, după alte două, să i se mai constate o fraudă, în legătură cu o cantitate de 57 de tone de carne de oaie importată din Olanda, ca semn al halului în care funcționează industria de carne din Hexagon! Cât îi privește pe britanici, aceștia s-au potolit și ei, după ce s-au făcut câteva arestări în rândul unor proprietari de abatoare. Dar, dosare penale s-au întocmit și în România. Ciupeala strămoșească Când, totul părea a se liniști, piața autohtonă nefiind decât puțin afectată, verificările pe plan intern ale inspectorilor ANSVSA au demonstrat că nici unii dintre operatorii de aici nu sunt străini de ciupeală. Primii intrați în hora păcatului au fost cei de la firma Adi Salve, din Blaj, în fapt, un depozit de carne care trimisese spre București carne de cal etichetată drept carne de vită. În primă instanță, printre furnizorii depozitului din Blaj a fost nominalizat și abatorul lui Florin Țurcanu, nimeni altul decât tatăl președintelui de atunci al ANSVSA, Mihai Țurcanu. Deși, nu s-a confirmat faptul că abatorul cu pricina ar fi furnizat carne de cal, drept carne de vită, informația nu a scăpat televiziunii germane ARD care a realizat o anchetă TV în cursul căreia Florin Țurcanu a reușit să se facă de râs, care a dezvăluit dedesubturi ale sacrificării cailor în România și care, coroborat cu alte aspecte, au condus la ”demisionarea” lui Mihai Țurcanu. Depozitului din Blaj i s-a ridicat autorizația de funcțioare și, după cum declara la finalul lunii martie Președintele interimar al ANSVSA, Vladimir Mânăstireanu, pe numele proprietarului s-a început urmărirea penală. Peste ceva timp, o nouă știre: Firma Nicolim, din Ploiești, al cărui proprietar își avea soția angajată la DSVSA-Prahova (sic!), livrase pe piață mii de casolete cu pastă de mici etichetată ca fiind de vită, deși era făcută din carne de cal! Și pe numele acestuia s-a deschis dosar de urmărire penală, după cum informa același oficial ad-interim al ANSVSA-ului. O notă aparte o făcea Orkla Foods, aceea care a jucat corect, retrăgând din rețeaua Metro mai multe mii de de conserve ”de vită” în care se bănuia că ar fi carne de cal. La vremea faptelor, doamna Claudia Cojocaru, director al fabricii Ardealul, declara public, informația fiind preluată de Mediafax: ”Pentru producerea acestor conserve, noi am folosit carne de vită livrată de către SC Optimeat SRL cu Buletin de analiză, Declaraţie de conformitate şi documente care atestau originea materiei prime, documente care au fost puse la dispoziţia autorităţilor competente (…) Precizăm că produsul este sigur pentru consum, însă suntem gata să restituim contravaloarea produselor tuturor consumatorilor care au cumpărat conserve de carne de vită Ardealul, din respectivele loturi.”La ce s-a ajuns Pe plan extern, efectele au fost crunte. Alexandru Jurconi, noul purtător de cuvânt al ARC, declara pentru Agerpres că ”exporturile de carne de vită și de carne de cal ale României s-au prăbușit!” Nu e de mirare. Pe plan intern, cele trei cazuri de mai sus, plus ancheta televiziunii germane, coroborate cu îndelungata campanie negativă susținută de postul Antena 1 și de publicațiile Intact, pe tema calității produslor din carne, cu mulțimea de știri alarmiste din presa generalistă și, mai ales, cu ancheta Pro TV transmisă în cadrul programului ”România te iubesc”, în care se dezvăluiau dedesubturi ale procesării unor preparate ”tradiționale”, au condus la scăderea drastică a vânzărilor. În disperare de cauză, unii dintre marii retailiști, precum Kaufland, au trecut la ample campanii de reducere a prețurilor la carne și produse din carne. Nici asta nu e de mirare. Dar, implicațiile sunt mai profunde. Conform agenției Rogalski Grigoriu Public Relations, care a realizat o cercetare publicată de Capital, unul din doi români nu mai are încredere în originea cărnii cumpărate, schimbându-și alegerile legate de consumul de carne. 14.26% dintre cei intervievați au declarat că au cumpărat mai multă carne de pui ambalată provenită de la producători cunoscuţi. Subiectul cărnii de cal etichetate drept carne de vită era cunoscută de peste 96% dintre consumatori, iar 9 din 10 au discutat despre subiect cu cineva din universul lor (familie, prieteni sau colegi), acest rezultat calificând recentul scandal ca unul dintre cele mai virale subiecte sociale din ultimele 12 luni.Revista Fabrica de Carne, în sprijinul producătorilor și procesatorilor români Realizând pe deplin gravitatea faptelor, revista Fabrica de Carne a căutat în mod activ să vină în sprijinul producătorilor și procesatorilor români din sectorul de carne. Astfel, în cursul lunii martie, redacția noastră a intrat în legătură cu una dintre cele mai importante publicații din presa franceză de specialitate, Process Alimentaire, găzduind o delegație de jurnaliști care au sosit în România pentru a realiza un amplu documentar despre industria autohtonă de profil, dar și despre Horsegate. La capătul acestei vizite, într-o notă preliminară, sub semnătura lui Benoit Hamon, Process Alimentaire titra: ”Companiile Carmolimp și Doly-Com respectă în totalitate legislația și normele europene, iar această afirmație, cât se poate de serioasă, nu poate fi pusă la îndoială!” Totodată, jurnalista Anne-Katell Moussete, de la aceeași publicație, a primit din partea redacției FDC date statistice privitoare la nivelul de dezvoltare a sectorului de producție și procesare a cărnii din România, facilitându-i contacte documentare cu Vladimir Mânăstireanu și Mihai Vișan, cei care i-au prezentat, o dată în plus, dovezi ale corectitudinii producătorilor și procesatorilor români în relațiile comerciale internaționale. La acea întânire și-a pus Mihai Vișan întrebarea retorică redată la începutul acestui articol. Din păcate, deși opinia publică din Franța a înțeles nevinovăția românilor, consumatorii din Hexagon nu mai acceptă decât produse realizate din carne provenită de la fermieri francezi. Pe când un astfel de comportament responsabil și în spațiul Carpato-Danubiano-Pontic?Mintea românului de pe urmă Că, pe plan extern, România a fost implicată fără voia ei într-un război al piețelor, nu poate fi contestat. Desigur, există și piață neagră (Daniel Constantin a anuțat pentru sectorul de carne un nivel al evaziunii de cca 300 de milioane de euro!), există, iată, și cazuri izolate de derapaj dar, în ansamblu, în România, legea se respectă cu strictețe, iar fabricile și abatoarele sunt utilate în majoritate covârșitoare cu tehnologie de ultimă oră, iar alimentele sunt sigure pentru consum. Totul e ca lumea să mai și afle lucrul acesta! Dar nu o poate face decât prin aplicarea unei politici de transparență, din partea producătorilor și procesatorilor, în relația cu opinia publică și prin susținerea ÎN PERMANENȚĂ a campaniilor de imagine. Simplele acțiuni publicitare ocazionale nu sunt de ajuns. Imaginea unei firme se construiește în fiecare zi. Un simplu comunicat de presă nu e nici pe departe de ajuns! Aceasta este realitatea!!! Rezolvarea o dă o butadă pe care fiecare proprietar de afacere sau manager ar trebui să și-o însușească și să o adapteze propriilor nevoi: ”Coca Cola e făcută din 1 % apă, 1 % zahăr, 1 % colorant și 97 % publicitate”! Opinia ne este confirmată, indirect, de același Alexandru Jurconi, care declara la o masă rotundă: ”Este esențial ca în orice construcție de comunicare să arătăm lucrurile bune pe care le facem în fabricile noastre. Să ridicăm vălul misterului. Oamenii își pun întrebări legitime: Ce este dincolo de poarta fabricii?, Ce se întâmplă în laboratoarele uzinale?, Ce produse sunt acestea pe care le cumpărăm? Trebuie ca oamenii să ne cunoască mai bine.” Pe plan extern, însă, lucrurile se complică. Imaginea unei industrii cade în sarcina organizațiilor profesionale (apropo, știm că există fonduri europene pentru promovare la export; ce s-o mai fi întâmplat cu ele?), a MADR și a Ministerului de Externe, prin Misiunile Comerciale ale Ambasadelor României. Concluzia nu poate fi decât aceasta: Știm să creștem animale, știm să facem cârnați și salam, haideți să învățăm să ne construim și o imagine favorabilă! Horsegate- How it was and where did it go Started with a news almost trivial appeared in the British press, horse meat scandal, "Horsegate", as it was later named, would have brought down the whole meat sector in Europe. DNA tests imposed by the European Commission for meat products revealed serious deficiencies in most countries, deficiencies which have proven to be ilegally. In some countries, were arrests and cases of prosecutors. Neither Romania was not spared. In the UK, the Irish horse was neighing since last summer! Perhaps some do not know some history that deserves to be made public. The first warning transmitted through the Rapid Alert System related to replacing beef with horse meat, were not sent at the end of January 2013, but since last summer. Then, the fault was thrown to several Irish suppliers that brought on the UK market horse meat and products in which it was present, although the label was listed as beef. Along with Ireland, Poland was to be nominated again in 2012, no less than seven times as supplier of horse meat labeled incorrectly on the Western market. And this would make Mihai Visan, the Executive Director of the Romanian Meat Association, to ask rightly and almost rhetorically, in a context which we will detail below: "Why was this scandal started now with Romania in the center of allegations, and not last summer!? " Why, yes, why not, now it matters only regarding the news from DCNews which was speaking about data gathered by information services in Romania related to the involvement of multinationals and some compatriots in stirring, enhancing and maintaining the scandal throughout the industry food. And if this information will prove to be true, then we are wrong if we think about ilegall cases that should be accused "undermining the national economy", or whatever it is called in the Penal Code! However, in January, the British press reported that lasagna produced by Spaghero and Comigel contained horse meat labeled as beef. But instead to point to the two producers, they accused directly two suppliers from Romania, CARMOLIMP and Doly-Com. The "Snowball effect" In Romania, the surprise was total, but misinformation snowball started. British press babbling continously. Neither French press was slowing down, accusing Romania of all the evils of the world. And, if we think that these accusations came amid media campaign in England against migration of Romanians in the Kingdom, if you count the French media campaigns about Gypsy beggars in Paris, if we add the debated wheater accepting or not Romania on Schengen, and the paintings of hundreds million euros stolen in the Netherlands, we believe that no other land could be more conducive to manipulate Western public opinion, Romanians were guilty for free. For days, British tabloids published news quite scandalous, the champions were the pseudo-journalists at the Daily Mirror, The Independent but especially those from The Sun, which came to say: "The horses from Romania are infected with AIDS!" True enough, but television channel Sky News sent a team of journalists who have passed the first real news: Romanian companies respected national and European legislation. The news was reinforced by another team of journalists from the Daily Mail. However, the complaints continued: Greeks announced as fools, that beef products from Athena were containing horse meat from Romania and Germany, as a good "friend" , accussed Galli Gallo that last summer would be sent to them turkeys with antibiotics. Previously, Horsegate was to determine the decision that, at the EU level, meat products to be DNA tested, a decision that Romanian National Sanitary Veterinay Authority (ANSVSA) had to implement immediately. Since then, to some local angels began to grow a couple of horns! For the export, everything was ok Fortunately, the authorities in Bucharest reacted promptly. Less than a few days after the onset of the scandal, Minister of Agriculture, Daniel Constantin, went to Brussels, where he began to clarify the situation in dialogues with Dacian Ciolos, Tonio Borg, European Commissioner for Health and his counterparts from France, Germany, Luxembourg, Netherlands , Poland and the UK. Meanwhile, ANSVSA was able to provide irrefutable proof of the correctness of Romanian processors relating to export relations, and the two Romanian companies involved in the scandal unfounded, ie, Doly-Com and CARMOLIMP, gave everyone wanted to see, undeniable unguilty prooves. As a result, finally accusations against Romania almost ceased. French ambassador himself, E.S. Philippe Gustin, had to have a meeting at the Ministry of Agriculture from Romania (MADR) with Daniel Constantin, the French adopting an attitude of "Forgive me," well disguised in diplomatic language. Neither the German's accusations for Galli Gallo proved not to be valid, and concerning the Greeks, they remained speeachless everytime when ANSVSA or MADR have requested specific data to investigate possible guilt of any company from Romania. With an overview of the situation, the Romanian Minister of Agriculture would declare: "Internationally, we can speak of a real mafia branch." Not wrong. If, in Romania, the horse meat left labeled correctly, on the chain of intermediaries or processors from Cyprus, Poland, the Netherlands, Luxembourg and France appear erroneous labeling fraud in order to gain more from the difference in price. And the fraud was discovered, finally, to Spaghero, company that French authorities withdrew the operating license, and then they reinstated it after two weeks, for that after another two, to be noted another fraud in relation to a quantity of 57 tonnes of sheep meat imported from Holland, as a sign of the means the meat industry works from Hexagon! As concerns the British, they have calmed down too, after they made several arrests among some owners of slaughterhouses. But fraud cases were done in Romania too. Ancestral picking up When everything seemed to calm down, the domestic market being only slightly affected, the ANSVSA inspectors showed that even some internal operators like "pinching" from here to there. The first ones enter in the dance sin were those from Adi Salve company from Blaj, in fact, a meat storage which sent to Bucharest meat horse meat labeled as beef. In the first instance, among providers of Blaj storage was nominated and the slaughterhouse of Florin Turcanu, Mihai Turcanu's father, the president of ANSVSA fro that period. Although not confirmed that the slaughterhouse in question would have provided horse meat as beef, the information has not escaped from German television ARD which has conducted an investigation in which Florin Turcanu managed to embarrass himself and he revealed ins and outs of horse slaughter in Romania and in conjunction with other issues, led to the "resignation" of Mihai Ţurcanu. To the storage from Blaj was taken the operating authorization and, as stated at the end of March, by the new President of ANSVSA, Vladimir Manastireanu, a penal case was going to be for the owner. Over some time, a new story: Nicolim company in Ploiesti, whose owner had his wife employed at DSVSA-Prahova, delivered on the market thousands of minced meat labeled as beef, though made of horse meat! A special note was done by Orkla Foods, the one that played properly, withdrawing from Metro network several thousands of canned "beef" which was suspected of horse meat. At the time of the facts, Mrs. Claudia Cojocaru, the director of Ardealul company, said to the public: "To produce these cans, we used beef supplied by SC Optimeat Ltd with analysis card, Declaration of Conformity and documents certifying the origin of raw materials, documents that were made available to the competent authorities (...)We note that the product is safe for consumption, but we are ready to return the value to all consumers who bought beef canned products from Ardealul, from the specific bunches. " Where did it go to Externally, the effects were brutal. Alexander Jurconi the new ARC spokesman said for Agerpres that "exports of beef and horse meat in Romania collapsed!" It's no wonder. Internally, the three cases above, plus the German television investigation, in conjunction with long negative campaign supported by Antena 1 and Intact publications on the subject of quality meat product together with the many alarmist news of general press and especially with the investigation made by Pro TV broadcasted during the program "Romania I love you", which revealed the ins and outs of 'traditional' products processing, which had led to the drastical drecrease of sales. In desperation, some of the major retailers such as Kaufland, switched to wide campaign to reduce prices for meat and meat products. That's not surprising too. But the implications are more profound. According to Rogalski Grigoriu Public Relations Agency, which conducted a survey published by Capital, one of two Romanian did not trust the origin of meat purchased, changing their choices related to meat consumption. 14.26% of respondents said they bought more chicken from known producers. The subject of horse meat labeled as beef was known for over 96% of consumers, and 9 out of 10 have discussed the subject with someone in their world (family, friends or colleagues), this result describing recent scandal as one of the most viral social issues in the last 12 months. Fabrica de Carne Magazine, supporting the Romanian producers and processors Fully realizing the seriousness of the facts, Fabrica de Carne magazine actively sought to support Romanian producers and processors of meat sector. Thus, in March, our editorial staff got in touch with one of the most important specialized publications in the French press, Process Alimentaire, hosting a delegation of journalists who came to Romania to make a comprehensive documentary about domestic industry profile but also about Horsegate. At the end of the visit, in a preliminary note, signed by Benoit Hamon, Process Alimentaire headlined: "CARMOLIMP and Doly-Com companies fully comply with EU legislation and standards, and this statement can not be questioned! " However, the journalist Anne-Katella Moussete from the same publication, received from the editorial team of Fabrica de Carne statistical data related to the development of industry and meat processing in Romania, facilitating documenting contacts with Vladimir Manastireanu and Mihai Visan, who presented to her once again evidence of the correctness of Romanian producers and processors in international trade relations. At that meeting Mihai Visan put himself the rhetorical question at the beginning of this article. Unfortunately, although public opinion in France understood the innocence of Romanians, Hexagon consumers accept only products made from meat from French farmers. While such responsible behavior in the Carpathian-Danubian-Pontic space?Romanian latter thinking That externally, Romania was unwittingly involved in a war of markets can not be disputed. Of course there is the black market too (Daniel Constantin announced that the meat sector has a level of evasion of about 300 million euros!), there are also isolated cases of slippage but overall, in Romania, the law is respected strictly, and the factories and slaughterhouses are equipped with the latest technology and the food is safe for consumption. Everything is that the world be let know that! But it can do than only by applying a policy of transparency, from the producers and processors, in relation to public opinion and continuously supporting image campaigns. Mere occasional advertising actions are not enough. Image of a company builds every day. A simple press release is not far enough! This is reality! The solving gives a witticism that every business owner or manager should learn and adapt to their needs, "Coca Cola is made of 1% water and 1% sucrose, 1% color and 97% advertising"! Our opinion is confirmed indirectly by the same Alexandru Jurconi, who said at a round table: "It is essential that any construction of communication to show the good things we do in our factories. To lift the veil of mystery. People are asking legitimate questions: What is beyond the factory?, What happens in factory laboratories? What products are they buying ? We need for people to know us better. " Externally, however, things get complicated. Picture of an industry is the responsibility of professional organizations (by the way, we know that European funds for export promotion, as it have happened to them?), to MADR and the Ministry of Foreign Affairs, the Embassy of Romania's trade missions. The conclusion can only be this: We know to grow animals, to do sausages and salami, let us learn to build a positive image too!