După mai multe creșteri și prețuri menținute în decembrie – inclusiv de către Arla, Muller, First Milk și Saputo – unii procesatori citați de DairyReporter au anunțat acum, la începutul anului 2023, scăderi de preț pentru laptele cumpărat de la fermieri.
De exemplu, Arla și-a redus prețul cu 0,86 ppl, punând laptele convențional și organic la 51,12 ppl și, respectiv, 55,90 ppl. Arthur Fearnall, directorul consiliului de administrație al Arla Foods amba, a declarat:
„În ultima lună, am experimentat o scădere continuă a prețurilor la produsele lactate la nivel mondial în categorii precum brânza grasă și untul. Consumul de lapte din Europa și SUA a început acum să crească față de nivelurile stabile anterioare. Dar perspectiva este negativă, determinată de o scădere a prețurilor mărfurilor și de reducerea consumului.”
Muller Milk & Ingredients a anunțat, de asemenea, o reducere a prețurilor din februarie, o mișcare determinată de scăderea prețurilor mărfurilor. Fermierii care furnizează procesorul prin schema sa Advantage vor primi 0,47 ppl pentru laptele lor de luna viitoare.
Freshways, care a avut o menținere a prețurilor în decembrie 2022, și-a redus prețurile pentru ianuarie cu 3,0 pers.
Prețurile cu ridicata ale laptelui din Marea Britanie și Europa au scăzut din nou în cursul lunii decembrie, dar și la smântână, unt, lapte praf degresat și cheddar, toate scăzând la sfârșitul anului 2022.
Scăderea continuă a prețurilor la produsele de bază la nivel mondial ar putea exercita o presiune în scădere asupra prețurilor la fermă și ar putea determina mai mulți cumpărători de lapte să adopte reduceri de preț.
Pe parcursul anului 2023, Rabobank și AHDB se așteaptă la o ușoară creștere a disponibilității laptelui, producția din regiunile exportatoare cheie fiind estimată să crească cu aproximativ 1%.
Potrivit Maxum Foods, cererea internă de brânză și unt din UE „se va înrăutăți” în prima jumătate a anului 2023, în timp ce în SUA, cererea de brânză va rămâne ridicată, dacă se va pune un accent mai puternic pe mozzarella și pe brânzeturi cu prețuri mai mici.
China, care încearcă în prezent să stopeze un focar de COVID-19 după ce restricțiile au fost relaxate recent, ar putea aduce mai multă incertitudine asupra prețurilor și consumului de lapte în Oceania.
Cererea consumatorilor ar putea genera și mai multă incertitudine, deoarece efectele inflației alimentare asupra cheltuielilor devin mai clare în lunile următoare.