News

141

Legea COOL, un nou pas catre informarea corecta a cumparatorului european

autor

MeetMilk.ro

distribuie

Comisia pentru Mediu si Protectia Consumatorului din Parlamentul European a facut un nou pas catre informarea corecta a cumparatorului european, votand in favoarea mentionarii obligatorii a tarii de origine pe produsele din carne din Comunitate. Legea COOL si-a propus, inca de la inceput, sa modernizeze, sa simplifice si sa clarifice regulile de etichetare ale tuturor produselor alimentare din UE. S-au facut schimbari minore la informatiile de baza ca: numele firmei, lista de ingrediente a produsului, data de producere si expirare, dar s-a introdus, obligatoriu, lista de informatii nutritionale. Parlamentul European a fost de acord cu introducerea obligativitatii listei de informatii nutritionale, insa mentionarea continutului de fibre, proteine si grasimi ramane, in continuare, optional.

Noile reguli au fost aprobate in incercarea de a asigura consumatorului o informare corecta. Mebrii Comisiei au insistat, de asemenea, ca ambalajul sa nu induca in eroare consumatorii; daca un ingredient a fost modificat, acel lucru trebuie mentionat clar pe eticheta sau pe ambalaj. Noua lege a fost aprobata la scurt timp dupa ce, in Marea Britanie, a izbucnit un scandal legat de etichetarea produselor: presa locala a demonstrat ca retailerii englezi folosesc etichete avand informatii eronate. Companiile alimentare britanice vand produse care contin carne importata, dar sunt etichetate ca “englezesti” sau “traditionale”. Supermarketurile Tesco, Asda, Sainsbury's, Waitrose si Co-op sunt printre cele care comercializeaza alimente produse cu ingrediente din afara Marii Britanii, dar etichetate gresit, ceea ce a dus la plangeri din partea clientilor. Shepherd's pie, o placinta traditionala, vanduta de Sainsbury's la raionul British Classics, este facuta cu miel din Noua Zeelanda. Un alt produs traditional englezesc, Lancashire hotpot, contine carne de aceeasi provenienta. Tara de origine a carnii este mentionata, aproape ilizibil, intr-un colt al ambalajului. Mai mult, produsul Birds Eye's chicken, din aceeasi gama de produse traditionale, are pe ambalaj o fotografie a unui peisaj rustic englezesc, insa e produs in Irlanda si contine carne de pui crescut industrial in Thailanda. Pe eticheta scrie, la limita lizibilitatii, ca produsul este obtinut in afara granitelor tarii, insa nu se precizeaza unde. Legea COOL isi propune sa evite astfel de situatii si sa informeze corect cumparatorul. Astfel, in ceea ce priveste produsele carora se aplica prevederile acestui act normativ, acestea sunt urmatoarele: bucatile de carne de vita musculare (inclusiv de vitel), miel, pui, capra. Produsele considerate a fi exceptate de la cerintele COOL sunt cele asupra carora au intervenit operatiuni de prelucrare, in sensul ca au fost amestecate mai multe produse de origini diferite. In ceea ce priveste pastrarea informatiilor referi­toare la detaliile de produs, acestea trebuie sa fie lizibile si, totodata, arhivate si in format electronic. La cererea organismelor abilitate, aceste informatii trebuie comunicate intr-un termen de 5 zile lucratoare de la solicitare. Referitor la responsabilitatile furnizorilor, sunt mentionate urmatoarele: orice furnizor trebuie sa puna la dispozitia clientului sau toate informatiile legate de produsele furnizate, fie prin eticheta produsului in sine, fie prin documentul care insoteste produsul pe tot parcursul procesului de vanzare. Pentru comerciantii cu amanuntul, responsabili­ta­tile instituite presupun inregistrarea tuturor docu­mentelor justificative ale tarii de origine a produsului si pastrarea acestora. In ceea ce priveste produsele pre-etichetate, eticheta in sine va trebui sa contina toate informatiile necesare stabilirii de catre vanzator a tarii de origine si a metodelor de productie, astfel incat sa nu mai fie necesare alte documente justificative in acest sens. Prevederile legii COOL sunt valabile pentru toti producatorii care vor sa vanda pe piata comuna.

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2