205
Normele privind durata și condițiile pentru transportul animalelor trebuie să devină mai stricte, au declarat deputații europeni în cadrul unei comisii speciale a Parlamentului, după ce au constatat numeroase încălcări ale normelor existente privind bunăstarea animalelor, se arată într-o corespondență Euractiv.
Daniel Buda: Actualul Regulament nu funcționează bine
În sesiunea sa, comisia de anchetă privind protecția animalelor în timpul transportului a adoptat un raport privind deficiențele și încălcările normelor UE actuale în această problemă, precum și recomandări pentru o viitoare revizuire a legislației.
Comitetul a fost înființat în iunie 2020 pentru a investiga acuzațiile de respectare scăzută a regulilor de protecție a animalelor în timpul transportului vii în multe state membre.
„Am găsit o situație care este departe de a fi ideală”, a declarat jurnaliştilor, creștin-democratul român Daniel Buda, unul dintre coraportorii Parlamentului la dosar, adăugând că actualul regulament, elaborat în 2005, nu funcționează bine.
Pe baza audierilor cu experți, reprezentanți ai statelor membre și ONG-uri, precum și a unui număr de vizite la fața locului, deputații au concluzionat că „prevederile UE în acest domeniu nu sunt întotdeauna respectate în statele membre”.
„În multe cazuri, animalele nu au suficient spațiu sau temperatura ambiantă nu este adaptată la nevoile speciei”, a declarat președintele comitetului Tilly Metz (Verzii/ALE) reporterilor joi.
Ea a adăugat că sistemele puse în aplicare pentru a furniza animalelor cu apă și hrană în timpul călătoriei au fost adesea deficitare sau nepotrivite scopului.
Reguli mai stricte și mai clare
Pe baza constatărilor lor, deputații recomandă ca cerințele privind durata călătoriilor și spațiul minim pe animal să fie mai stricte și mai clare. Aceasta include o limită de opt ore pentru transportul unor grupuri specifice de animale, precum și o interdicție de a transporta animale foarte tinere sub vârsta de 35 de zile.
Odată votate de plenul Parlamentului în ianuarie, raportul și recomandările sunt menite să informeze Comisia Europeană în revizuirea planificată a regulamentului privind transportul animalelor.
Această modernizare face parte dintr-un efort mai amplu al Comisiei de a revizui legislația UE privind bunăstarea animalelor pentru a o alinia la politica emblematică a blocului alimentar, Strategia Farm to Fork.
„Este important ca Comisia Europeană să țină cont de acest lucru”, a spus europarlamentarul Buda. Coraportoarea sa, socialista portugheză Isabel Carvalhais, a cerut Comisiei „să prezinte un plan de acțiune clar până în 2023”.
În ceea ce privește exportul de animale în țări terțe, comitetul a solicitat un sistem de certificare armonizat cu privire la conformitatea țărilor din afara UE cu standardele UE de bunăstare a animalelor.
Activitățile pentru bunăstarea animalelor, precum și unii parlamentari au criticat recomandările pentru că nu merg suficient de departe.
Pentru a satisface nevoile animalelor și pentru a alinia legislația privind transportul animalelor cu strategia Farm to Fork, nu ar fi suficient „dacă transporturile pe distanțe lungi sunt îmbunătățite mai degrabă decât interzise”, a declarat Reineke Hameleer, CEO al organizației de bunăstare a animalelor Eurogroup for Animals, pentru EURACTIV.
Integrarea descoperirilor științifice
Mai multe organizații, precum și grupul Verzilor din Parlament, au cerut o limită generală de opt ore pentru toate speciile și scopurile. „Vom depune eforturi masive pentru a continua acest lucru în sesiunea plenară din ianuarie”, au spus Verzii Metz.
Totuși, parlamentarul de centru-dreapta Buda a spus că o interdicție generală a călătoriilor mai lungi de opt ore nu este fezabilă atâta timp cât nu există o rețea densă de abatoare regionale în Europa.
„Dacă un fermier este la nouă ore distanță de următorul abator, ce trebuie să facă – ar trebui să lase animalele să moară?” el a intrebat.
Raportul comitetului a cerut, de asemenea, Comisiei să alinieze legislația privind transportul animalelor cu noile date științifice privind nevoile diferitelor specii, inclusiv din partea Autorității Europene pentru Siguranța Alimentară (EFSA).
În timp ce regulamentul actual este din 2005, cel mai recent Aviz științific al EFSA privind bunăstarea animalelor în timpul transportului este din 2011, a declarat un purtător de cuvânt al EFSA pentru EURACTIV.
În această lucrare, „au fost date mai multe recomandări, inclusiv cu privire la spațiu și timpul de călătorie, care nu au fost încorporate în legislația actuală”, au adăugat ei. Comisia a însărcinat, de asemenea, EFSA să efectueze o nouă evaluare a problemei, care se datorează să fie adoptat la jumătatea anului 2022.