ANPC informează că de la
începutul acestui an și până în prezent a desfășurat 307 acțiuni de verificare
a supermarketurilor Lidl, la nivel national.
” Nu știu cum funcționează această rețea în celelalte țări. Speram
ca măcar în România să fie un exemplu pentru toți ceilalți, dar mai ales pentru
noi. De asemenea nu știu dacă, în țara de origine a acestui operator economic
se mănâncă legume și fructe mucegăite sau prețurile de la raft nu se potrivesc
cu cele de la casă.
Mă întreb și dacă, după venirea unei autorități în control și aplicarea unor
sancțiuni, lucrurile sunt tratate cu aceeași superficialitate și dezinteres.
Noi ne luaserăm pixuri să învățăm ce trebuie să facem, dar a trebuit să scriem
cu ele în procese verbale de sancțiune”, a declarat în acest sens Horia Constantinescu,
președinte ANPC.
În urma neregulilor constatate, comisarii ANPC au aplicat
următoarele sancțiuni:
-
481 amenzi contravenționale, în valoare de
aproximativ 7,3 milioane de lei
-
133 avertismente
-
oprirea definitivă de la comercializare a unor
produse neconforme în valoare de peste 125.000 lei
-
oprirea temporară a prestării de servicii, până
la remedierea deficiențelor, în cazul a 38 de unități situate în județele:
Arad, Prahova, Caraș Severin, Hunedoara, Neamț, Iași, Constanța, Olt, Dolj,
Brașov, Alba, Mureș, Bihor, Satu Mare, Sălaj, Bistrița Năsăud, Ilfov și
municipiul București
-
propunerea încetării practicilor comerciale
incorecte, în cazul a 66 de unități
-
închiderea temporară pentru o perioadă de până
la 6 luni, pentru un magazin din municipiul Bacău.
Dintre cele mai importante abateri de la legislația în vigoare,
constatate de comisarii ANPC, menționăm:
-
comercializarea unor produse alimentare cu data
durabilității minimale depășită
-
depozitare a unor produse de panificație
neambalate, în lazi cu praf și impurități,
-
folosirea unor vitrine sau lăzi frigorifice fără
grafice de monitorizare a temperaturii, deteriorate sau neigienizate, cu gheață
în exces, depuneri de praf, mâzgă, resturi alimentare și de ambalaj, lovite, cu
rugină, chedere rupte
-
utilizarea unor rafturi de expunere și a unor
tăvi deteriorate sau neigienizate
-
folosirea unor cuptoare neigienizate
-
comercializarea unor produse fără a avea
eticheta cu elemente de identificare privind lotul și data limită de consum
-
comercializarea unor produse alimentare cu ambalaje
depreciate, devidate, cu lovituri mecanice
-
comercializarea unor fructe/legume ca fiind
calitatea I când, în realitate, prezentau lovituri mecanice, mucegai și zone
încolțite
-
lipsa de la raft a prețurilor produselor
-
nerespectarea regimului promoțiilor (lipsa de la
raft a produsului de referință, în cazul comercializării produselor, în sistem
multipack,
-
nespecificarea perioadei în care se desfășura
promoția etc.)
-
neconcordanțe între prețul produselor de la raft
și cel de la casa de marcat
-
existența unor condiții de depozitare
necorespunzătoare, cu curățenie deficitară
-
lipsa menționării factorilor alergeni de pe
etichetele produse în magazine
-
lipsa menționării țării de proveniență a unora
dintre produsele
-
nerespectarea temperaturii de depozitare
indicate de producător a produselor
-
comercializarea unor produse electrice cu
certificate de garanție incomplete
-
lipsa declarațiilor de conformitate în cazul
unor produse electrocasnice comercializate sau netraducerea acestora în limba
română
-
lipsa traducerii în limba română pe etichetele
unora dintre produse
-
lipsa menționării pe etichetă a termenului de
valabilitate al produsului
-
comercializarea unor produse cu fibre textile cu
risc de inhalare pentru copiii aflați în limita de vârstă indicate de
producători