150
Un exemplu in acest sens este pretul de interventie la cereale, care este de 101,3 euro/tona- mult sub pretul pietei, ceea ce nu permite utilizarea mecanismelor de interventie pe piata. Inainte de 2007, deci, inainte ca Romania sa devina membra cu drepturi depline a Uniunii Europene, in baza legislatiei existente la acea ora(Ordonanta Guvernului nr. 45/2005 privind organizarea pietei produselor agricole si agroalimentare, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 307/2005,), prin ordin al ministrului agriculturii, se stabileau periodic preturile de referinta la cereale. Ultimul ordin de acest gen, publicat in Monitorul Oficial din 14 iulie 2006 si semnat de ministrul agriculturii de la acea data, Gheorghe Flutur stabilea: Pretul de referinta la graul din recolta anului 2006, convenit in cadrul Consiliului cereale si produse procesate din cereale, ca pret orientativ in negocierea dintre partenerii de pe filiera a pretului de vanzare-cumparare pe piata, este de 450 lei/tona, in conditia franco- depozit comparator. In cadrul discutiilor care au loc la Consiliul Uniunii Europene (Agricultura si Pescuit), Romania a sustinut si mentinerea termenului prevazut in propunerea de regulament de dezvoltare rurala privind aplicarea noului sistem de delimitare a zonelor cu constrangeri naturale (zone defavorizate), respectiv anul 2014, care va extinde suprafata eligibila pentru astfel de plati. De asemenea, potrivit comunicatului MADR, setul de masuri pe termen scurt si lung, pentru combaterea efectelor secetei si sprijinirea fermierilor, a fost sustinut de Romania alaturi de o serie de alte state membre, care au fost afectate de seceta. A reiesit nevoia unor instrumente la nivel comunitar care sa permita diverse forme de sprijin pentru cei afectati. Una din propuneri a vizat marirea avansului din plata pe suprafata de la 50% la 80%, incepand din 16 octombrie a.c.(Biroul de Presa al MADR)