Potrivit studiului, in Romania, condimentele universale constituie cel mai mare segment din categoria savoury - condimente universale si solutii rapide de gatit -, sustin jucatorii din piata de profil, citand ca sursa Nielsen Retail Audit. De asemenea, condimentele universale se gasesc in peste 70% din gospodariile romanilor, conform datelor GfK pentru 2014. Acest lucru se datoreaza faptului ca romanii gatesc foarte mult in casa, considerand ca prepararea mancarii de la zero este un obicei sanatos, mostenit din familie, si un proces accesibil in cee ace priveste costurile implicate. De altfel, piata de condimente, mixuri de condimente si baze pentru mancaruri este in general influentata de cultura culinara specifica fiecarei tari – iar in Romania vorbim despre obiceiuri culinare diferite fata de alte tari din UE. Acest fapt se traduce in preferinte mai pronuntate pentru anumite produse si, in consecinta, prin vanzari mai mari pe anumite segmente. La noi, majoritatea consumatorilor opteaza pentru condimente universale, in timp ce in tarile vestice sunt preferate mixurile de condimente, deoarece faciliteaza procesul gatirii. In acelasi timp, dezvoltarea comertului modern in Romania a deschis canale diverse de comunicare si a contribuit la diversificarea politicilor de pret. Promotiile tot mai des intalnite in aceasta categorie, cautate si apreciate de con-sumatori, joaca un rol semnificativ in evolutia vanzarilor. Conform analizei, Top-ul primilor cinci competitori se prezinta astfel Unilever, Nestlé, retailerii (detinatorii de marci proprii sau exclusive) -, Podravka si Rollton detinand, cumulat, o cota de 92,4% ca valoare a vanzarilor si de 90,3% ca volum, potrivit Vektor Marktforschung. Unilever are in portofoliu doua mari branduri de condiment: Delikat – un produs romanesc, cu traditie de peste 40 de ani - si Knorr. In privinta marcilor, Top 5 Cote de piata este: Delikat, Maggi, Private label, Vegeta, Rollton.