231
Cred că nici nu ne închipuim, deocamdată, care sunt și care vor fi implicațiile pandemiei de Covid-19 asupra vieții fiecăruia dintre noi, asupra fiecărui segment de afaceri în parte, începând de la cele mai simple, și terminând cu cele mai complexe și performante.
Deocamdată, sub o formă sau alta, vom depăși această perioadă nefastă, dar o întrebare va rămâne pentru cei cu mintea în capul de pe umeri: ”Bun, se va găsi un vaccin, vom scăpa de SARS CoV 2, dar ce vom face dacă vor apărea alte pandemii?”. Pornind de aici, e clar că întreaga lume trebuie să se așeze pentru a creiona un viitor durabil, într-o altă ordine și într-un alt rost.
Vă propun, așadar, să privim spre viitor printr-un segment de activitate, acela al Industriei de Ambalaje. Ultima modă, aceea de până în luna decembrie a anului 2019, blama plasticul și materialele PET, deși, dacă ar fi urmați câțiva pași, materialele plastice ar putea fi 100 % reciclate sau chiar anihilate, dacă nu s-ar putea reintegra în flux.
Concomitent, toată pledoaria se îndrepta, pe bună dreptate, spre materialele provenite din surse regenerabile, ecologice, care pot fi integrate ușor în economia circulară. Printre ele și materialele provenite din prelucrarea lemnului, mai precis, hârtia și cartoanele, cu mențiunea că proveniența materiei celulozice trebuie să fie certificată FSC.
Toate bune și frumoase, doar că, acum, la unison, hârtia și cartonul pentru ambalaje, mai ales pentru ambalajele alimentelor, sunt acuzate și chiar dovedite ca fiind agenți de transmitere ai virusului SARS CoV 2, ai bolii Covid-19 și, prin extensie în viitor, ai altor boli.
Bine, veți spune, dar banii? E drept, și banii sunt agenți de transmitere. Dar, mai ales dacă sunt mulți, banii nu strică niciodată, nimănui, chiar dacă sunt fabricați chiar și din cea mai nesigură hârtie, din punct de vedere sanitar și microbiologic.
Rămân, așadar, ambalajele, pentru discuția de față. Cum au reacționat, de exemplu, marile companii? Păi, unele, care au o producție diversificată și versatilă, au lansat sondaje gen: ”De care ambalaj ați dori în viitor? Plasic, Metal, Hârtie, etc; Bifați”. Și, desigur, se vor conforma cererii consumatorilor.
Altele, precum liderul mondial, cu o producție oarecum standardizată și unidirecționată, flexibilă doar ca design și bazată pe carton, fie el și aluminizat, s-au mulțumit cu emiterea de comunicate. Dar avem toată încrederea în capacitatea cercetătorilor din departamentul lor de dezvoltare, pentru că nu degeaba sunt lideri. Oricum, le urăm succes tuturor, pentru că oamenii au nevoie de mărfuri. (Pentru amândouă cazurile, dar și pentru altele, vezi analiza din European Supermarket Magazine)
Dar, dilema din titlu reiese din situația descrisă și, deocamdată, eventualul răspuns readuce în lumină favorabilă plasticul (vezi punga de plastic sau cea din materiale regenerabile, însă rezistentă la lichide!!!), și PET-urile, cu toate formele lor, și folia de aluminiu ori metalul, care sunt scumpe, și sticla, care este și mai scumpă, punând hârtia și cartoanele la colț.
Ei!? Ce spuneți? Trebuie să ne reinventăm, și noi, ca oameni, dar și tehnologiile, dacă vrem să avem un viitor, ca rasă? ICred că da.
Ce v-am descris mai sus e doar un aspect, pentru unii, minor sau colateral, dar el e cât se poate de important. Și, stați puțin, că n-am pus încă în discuție celelalte lucruri, cu mult mai serioase și grave, cum ar fi societatea în ansamblul ei și mecanismele ei de funcționare, pentru că, vedeți voi, sunt mii de molime care așteaptă să-și ia zborul în atmosfera acestei planete atât de albastre și atât de frumoase, după cum ne-au dezvăluit-o astronauții americani din misiunile Apollo. Ne rămâne tuturor să decidem foarte repede ce fel de lume vrem să lăsăm în urma noastră, pentru că asta de acum se dovedește a fi un eșec, din aproape toate punctele de vedere.
(Rețetă pentru producătorii de alimente: Treceți rapid la ambalaje fabricate din materiale ”prietenoase cu sănătatea” și adversare cu boala. N-avem ce face, moda zilei spune că ani de zile, sacourile din hârtie nu se mai poartă decât pentru costumele de înmormântare, așa cum e în America. Ce înseamnă asta? Că produsul va fi mai scump, că viața va fi mai scumpă.
Parcă văd în sondajele de piață de peste câteva luni cum, în dreptul întrebărilor legate de decizia de achiziționare la raft, alături de preț va fi și cel al materialului din care este făcut ambalajul, cel mai mic scor avându-l cartonul sau hârtia.)