262
Ponderea angajaților ale căror roluri s-au schimbat în urma implementării soluțiilor de automatizare continuă să crească și ajunge la 34% la nivel global, față de 23% în 2020, potrivit celei mai recente ediții a raportului Deloitte AutomationwithIntelligence, efectuat în 34 de țări, inclusiv România.
Studiul arată, de asemenea, că gradul de deschidere și de contribuție aangajaților la implementarea strategiei de automatizare crește odată cu nivelul ierarhic din cadrul organizației. Astfel, angajații cu funcții de execuție (11%) reprezintă categoria cu cei mai puțini suporteri, urmați de manageri și liderii de echipă (19%) și de membrii echipei de top management (39%). În ceea ce privește atitudinea diferitelor departamente din organizație, echipele deIT oferă sprijin în mod moderat (27%), în timp ce departamentele de risc susțin cel mai puținprocesul de automatizare(8%).
Raportul subliniază că adoptarea unui model de dezvoltare inițiat de angajați (citizen-led development model),un cadru care încurajează angajații din altedepartamente decât cel de IT să utilizeze platforme detip low-code/no-codeaprobate de IT pentru a dezvolta soluții de automatizarede complexitate scăzută în cadrul echipelorlor, ar putea ajuta organizațiile să-și mențină angajații implicați în procesul de transformare prin automatizare.
Chiar dacă acest model este un concept nou, 59% dintre organizațiile care implementează sau extind soluții de automatizare îl pun deja în practică sau intenționează să facă acest lucru în următorii trei ani. Acest modelde dezvoltare oferă angajațilorposibilitatea de a crea noi soluții automatizatecare să îi ajute la îndeplinirea propriilor sarcini și ajută companiile să-și crească gradul de retenție a angajaților, potrivit a mai mult de jumătate dintre organizațiile (57%) care l-au pus deja în aplicare.
De asemenea, două treimi dintre companiile care intenționează să utilizeze acest nou model în următorii trei ani se așteaptă ca acesta să le îmbunătățeascăratele de retenție a angajaților.
„Companiile din România au început deja să folosească soluțiide automatizare pentru a schimba modul în care își gestionează procesele de business și pentru a se diferenția față de concurență prin creștereaeficiențeiși reducereacosturilor.
Această abordare le permite să se concentreze asupra sarcinilor cu valoarea adăugată pentruangajații care își doresc roluri strategice și cu care să le aducă mai multă satisfacție. Echipele de top managementale companiilor își doresc un plan bazat pe o abordare integralăa soluțiilor de automatizare pentru a îmbunătăți și optimiza principalele procese de business, dar în același timp comunică din proprie inițiativăcu întreaga organizație.
Astfel, implică angajații în conversația despre automatizare, pentru a-i ajuta să depășească faza de rezistență la schimbare, care reprezintă una dintre cele mai importante bariere de care se lovesc companiile atunci când vor să extindă implementareasoluțiilor de automatizare, potrivit studiului”, a declarat Vladimir Aninoiu, Director de tehnologie în cadrul practicii de consultanță a Deloitte România.
Ediția din acest an arată că tehnologiile de automatizare au devenit parte din viața cotidiană, 74% dintre companii declarând că implementează deja soluții de automatizare a proceselor prin robotizare (RPA), iar jumătate dintre acestea, recunoașterea optică a caracterelor (optical character recognition).
Raportul subliniază că, în 2015, doar 13% dintre organizații intenționau să investească în RPA. În plus, inteligența artificială (IA) estepe locul al doilea în topul tehnologiilorde care sunt interesate companiile(46% dintre respondenți), urmată de analiza și urmărirea proceselor (processmining)șimonitorizarea proceselor(43% fiecare).
Reducerea costurilor este principalulbeneficiu indicat de organizațiile care adoptă soluții de automatizare, acestea așteptându-se la oscădere medie a costurilorde 31% în următorii trei ani, în creștere de la 24% în 2020, urmată de creșterea veniturilor, companiile participante la studiuestimând un avans de 24% în următorii trei ani, față de 15%, în 2020.
Cea mai importantă barieră cu care se confruntă organizațiile atunci când extind implementareasoluțiilor de automatizareeste fragmentarea proceselor, o provocare pe careo au dinainte de pandemie și care este de așteptat să rămână în top cel puțin pentru următorii cinci ani. Alte obstacole menționate de companii sunt lipsa unei viziuni clare (22%) și a unei strategii de automatizare la nivelul organizației (41%), gradul scăzut de pregătire din punct de vedere IT și rezistența la schimbare.
Cea mai recentă ediție a studiului Deloitte Automationwith Intelligence explorează evoluția tehnologiilor de automatizare și impactul acestora asupra organizațiilor și forței de muncă.
Studiul a fost realizat la nivel global în rândul a peste 470 de membri ai echipelor de top management, printre care directori responsabili cu procesele de automatizare, directori de operațiuni, de resurse umane și directori ai centrelorde asistență pentru clienți.