Referitor la situația din avicultură, pusă în pericol din cauza importurilor masive de ouă și carne de pasăre din Ucraina, Uniunea Crestărorilor de Păsări din România a emis următorul comunicad:
”În primul rând Uniunea Crescătorilor de Păsări din România (UCPR) dorește să reitereze faptul că sprijină politicile României și ale UE, menite să ajute cetățenii ucraineni.
Cu toate acestea, liberalizarea ulterioară a comerțului nu este un instrument relevant pentru atingerea acestor obiective, deoarece are un potențial uriaș de a destabiliza piețele României pentru sectoarele sensibile, în special în cazul nostru pentru sectorul de carne de pasăre și ouă consum.
Acest lucru este ilustrat de liberalizarea totală a importului de carne de pasăre și ouă consum încă din anul 2022, care a dus la o creștere semnificativă a cantităților importate.
Conform datelor Eurostat, importul total de ouă de găină proaspete pentru consum din Ucraina spre UE, în perioada ianuarie-iunie 2024, a crescut cu 42,7% anual.
Importul de ouă de consum proaspete în România din Ucraina, în primele șase luni din 2024, a atins 534 tone, 48% creștere față de aceeași perioadă a anului 2023, cu prețuri de import sub cele ale ouălor românești, dar cu o tendință descrescătoare pe parcursul perioadei, de la o medie de 0,12 euro/ou în luna ianuarie 2024 la cca 0,06-0,07 euro/ou în lunile iulie-august 2024, din informațiile primite de la fermieri.
Volumul în creștere al importurilor de ouă din Ucraina, la prețuri scăzute și de calitate slabă, exercită presiuni grave asupra prețurilor la poarta fermei. În primele șapte luni din 2024, prețul mediu reprezentativ al ouălor din centrele de ambalare din România a scăzut cu 10%, la 179,20 EUR/100 kg (circa 0,11 EUR/ou) în iulie 2024 față de iulie 2023. Prețul în iulie 2024 este cu 9,4% mai mic decât media anuală pe 2023.
Statisticile naționale raportează o scădere a prețului la fermier cu aproape 14,7%, în al doilea trimestru din 2024, comparativ cu același trimestru din 2023 și cu ușor sub 8% comparativ cu prețul mediu pe 2023, în condițiile în care prețul principalelor costuri de producție (furaj, material biologic, combustibil) este în creștere.
Vânzarea în afara țării a ouălor produse în România este, de asemenea dificilă, deoarece importul de ouă ucrainene în UE înlătură, în general, ouăle provenite din România pe piețele tradiționale.
Menționăm faptul că, producția de ouă consum în fermele din România este foarte fragmentată și este nevoită să concureze cu ferme de dimensiuni uriașe din Ucraina. Efectivul de găini deținut de o singură companie în Ucraina este egal cu efectivul de găini deținut de România în toate fermele existente. Este ușor de presupus că liberalizarea comerțului ajută 2-3 companii ucrainiene, nicidecum populația ucraineană.
Importul de carne de pasăre, refrigerată și congelată, în România din Ucraina, în primele 6 luni din anul 2024 au ajuns la cca 4000 tone, față de 78 tone importate în aceeași perioadă a anului 2021, cu potențial de creștere semnificativă în semestrul II 2024.
Menționăm că fermierii avicoli din Ucraina folosesc doar tehnologiile standard de creștere, fără implementarea tehnologiilor europene. Conform studiului realizat de RSK ADAS Ltd în luna Martie 2024 la solicitarea AVEC (Asociația Procesatorilor și Comercianților de Carne de Pasăre din țările UE), costul de producție pe kg de carne de pasăre, în baza legislației actuale și viitoare privind protecția mediului – Directiva IED, bunăstarea animalelor, sănătatea animalelor și siguranța alimentelor, duc la creșterea costului de producție în UE cu 37,5% față de costul unui pui standard realizat Ucraina.
Aceeași situație se întâlnește și la ouă consum. Ucraina crește găini ouătoare doar în cuști vechi neîmbunătățite cu costuri de investiție și operaționale mai mici cu cel puțin 30% față de producătorii români.
Din nefericire, măsurile de protecție (taxe vamale) luate până acum la nivelul UE, prin adoptarea Reglementării Comisiei (UE) 2024/1827, din 1 iulie 2024, n-au avut efectul descurajant așteptat și nu sunt suficiente pentru îmbunătățirea situației pe piața din România, iar tendința de creștere a importului de ouă și carne de pasăre din Ucraina se adâncește.
Actualul tarif vamal nu are nici un efect restrictiv asupra importurilor din Ucraina. Chiar după adăugarea tarifului vamal, prețurile importurilor de ouă și carne de pasăre din Ucraina rămân semnificativ mai mici, comparativ cu cele ale fermierilor români.
Creșterea păsărilor este o producție industrială importantă, bazată pe investiții mari în mecanizarea și automatizarea proceselor de producție. De asemenea, investițiile realizate de fermierii români în vederea respectării măsurilor de bunăstare a păsărilor, a protecției mediului, a siguranței alimentelor, aduc costuri suplimentare față de producătorii ucraineni care nu aplică în producție legislația europeană în domeniile menționate.
Importurile din ce în ce mai mari de ouă și carne de pasăre din Ucraina pun fermierii într-o situație dificilă, creând tensiuni, diminuând competitivitatea lor, precum și viabilitatea fermelor. Menționăm că fermele joacă un rol important în lanțul alimentar garantând aprovizionarea populației cu produse sigure și de calitate superioară.
În plus, sectorul de creștere a păsărilor, ca sector de producție primară, este considerat motor al dezvoltării agriculturii și economiei în general. Un singur loc de muncă din sectorul de creștere a păsărilor creează alte 5 locuri de muncă în sectoare din amonte (producție de cereale, furaje combinate, transporturi, alte servicii diverse) și din aval (abatorizare, procesare, distribuție – vânzare, servicii diverse).
Falimentarea fermelor din România nu va afecta doar lanțul intern de aprovizionare cu produse avicole ci și numărul de locuri de muncă, bugetul de stat, bugetele locale și bugetele altor instituții publice.
Deși, prin acordul de asociere Ucraina s-a angajat că va implementa întreaga legislație europeană, totuși, până în prezent acest lucru nu s-a întâmplat, din cauza situației socioeconomice complicate din această țară. Solicităm autorităților o supraveghere sporită a importurilor, mai ales din punct de vedere al protejării sănătății păsărilor și a consumatorilor.
Fermierii reclamă faptul că unele produse avicole, dar și material biologic (ouă de incubație sau păsări vii), ridică suspiciuni și pot pune în pericol întreaga industrie avicolă prin răspândirea de zoonoze.
Din motivele menționate mai sus, considerăm că Guvernul României trebuie să recunoască sectorul avicol ca fiind un sector sensibil și să trateze cu mare atenție importul de produse avicole din Ucraina. Importurile din Ucraina trebuie să respecte pe deplin toată legislația relevantă a UE pentru a nu concura neloial producția internă care are costuri superioare rezultate din aplicarea acestei legislații.
În lumina celor menționate mai sus, pentru stabilizarea pieței ouălor și a cărnii de pasăre și prevenirea unor șocuri economice și mai grave, cu efect pe termen lung, solicităm autorităților statului să propună Comisiei măsuri de protecție, conform Art. 4, paragraful 1, al Reglementării (UE) 2024/1392 a Parlamentului și Consiliului European și, mai concret, să interzică importul de ouă și carne de pasăre din Ucraina.
Până la o decizie la nivelul Comisiei UE, solicităm autorităților statului interzicerea unilaterală a importurilor de produse avicole din Ucraina, pe modelul altor state membre din vecinătatea Ucrainei.
Adunarea Generală a UCPR-PREȘEDINTE Prof. univ. dr. ILIE VAN (Foto: Freepik)