Cel mai recent val al studiului Shopper Trends, realizat de Nielsen Romania in perioada octombrie-noiembrie 2012, surprinde un cumparator mult mai activ, dispus sa mearga mai des la cumparaturi pentru a-si eficientiza cheltuielile si pentru a reduce risipa, mai putin fidel retailerilor, dar care constientizeaza tot mai mult importanta hypermarketului pentru cumparaturile de volum si ramane constant in ceea ce priveste intentia de a incerca produse noi. Acestea ar fi concluziile analizei preluata de Magazin Progresiv. Consumatorii au resimtit cresterea preturilor la alimente din 2012: 84% dintre respondenti au afirmat acest lucru in Bucuresti si in orasele mari (cu peste 200.000 de locuitori), procentajul fiind chiar mai mare in orasele medii (intre 50.000-200.000 de locuitori). În consecinta, cei care resimt inflatia in propriile buzunare par a fi si mai precauti la modul in care cheltuie bugetul gospodariei, doua treimi dintre cei intervievati mentionand ca, in general, cumpara doar lucruri de stricta necesitate. Inflatia nu este doar problema Romaniei, datele Nielsen indicand faptul ca scumpirea alimentelor este resimtita cel putin la fel de mult si in alte state din regiune: de exemplu, in Bulgaria 81% dintre consumatori considera ca exista o tendinta de crestere a preturilor la alimente, iar in Polonia aceasta este resimtita de 96% dintre persoane. „Cuvantul de ordine ramane prudenta, pe care o observam atat in perceptia generala legata de cresterea preturilor, cat si in cele doua tendinte mai accentuate fata de anul trecut, legate de a cumpara cantitati mai mici si orientarea catre marci mai ieftine. Noi asociem aceasta prudenta in special cu o noua etapa in maturizarea cumparatorului, ce are ca implicatie principala necesitatea unei colaborari din ce in ce mai stranse intre producatori si retaileri pentru a crea atat oferte relevante care sa stimuleze volumele cumparate, cat si experienta placuta de cumparare, atat de ravnita de cumparatori”, explica reprezentantul Nielsen Romania. Cumparatorul este mai prudent, deci mai deschis la asimilarea informatiilor despre retaileri. Aceasta poate fi explicatia pentru faptul ca website-urile retelelor de hypermarketuri isi cresc importanta pentru consumatorii cu venituri medii si mari, cat si pentru cei care locuiesc in Bucuresti. Dintre toate retelele de profil, se remarca Real si Cora datorita cresterilor foarte mari inregistrate in procentul vizitatorilor website-urilor lor din ultima luna, din total cumparatori intervievati de Nielsen. „Nu in ultimul rand, comportamentul marcat de o atentie sporita a cumparatorului s-a dovedit a fi influentat si de prezenta retailerilor in retelele sociale si online in general, astfel ca site-urile magazinelor din comertul modern au fost vizitate intr-o masura semnificativ mai mare (39%, comparativ cu 33% in valul anterior)“, completeaza Catalina Laschon. (Mai multe, pe www.magazinulprogresiv.ro)