200
În timp ce sectorul produselor lactate se confruntă în prezent cu o serie de provocări, tendințele favorabile pe termen lung indicate de consumatori și tehnologiile de dezvoltare oferă o serie de oportunități. Însă, alături de acestea, domeniul materiilor prime utilizate în industria laptelui trebuie să se alinieze pieței. Iată că Deloitte s-a aplecat asupra relației dintre piață și materii prime, și, în studiul cu titlul ”Trends and opportunities in Global Dairy Sector”, analizează aceste provocări și oportunități la nivel de fermier, procesator și vânzător.Fermieri, procesatori, comercianți La nivel de fermieri, tehnologiile emergente și digitalizarea agrozootehniei le oferă acestora potențialul de a obține informații cuantificabile, pentru a măsura și monitoriza continuu operațiunile fermei și pentru a reacționa în consecință. Fermierii care pot completa aceste tehnologii cu practici operaționale și comerciale adecvate, ar putea vedea că rentabilitatea crește semnificativ. Aceste tehnologii pot ajuta, de asemenea, fermierii să extindă producția într-un mod rentabil și durabil, fapt care este deosebit de important în perioada volatilă post-Brexit. Din perspectiva procesatorilor, evoluția tendințelor consumatorilor, cum ar fi cererea de produse sănătoase și ”etichetă curată”, cererea crescută de alimente funcționale și creșterea consumului de proteine vor determina inovația în acest sector și, mai ales, în cel al materiilor prime. Deși având capacități tehnologice puternice, este esențial pentru producătorii de ingrediente, aditivi și alte materii prime pentru lactate, altele decât laptele, desigur, dar și pentru procesatori, să profite de aceste tendințe, dar asta nu este suficient. Capacitatea de a identifica și exploata informațiile consumatorilor de pe piețele locale este, de asemenea, vitală, în generarea unei valori sporite pentru consumatori și fabricarea de produse cu marjă mai mare. Aceste produse trebuie, de asemenea, livrate într-un mod sigur. Industria produselor lactate a cunoscut o serie de scandaluri, iar firmele trebuie să ia măsuri pentru a se asigura că lanțurile de aprovizionare ale acestora sunt cât mai sigure posibil, pentru a menține încrederea clienților. Noile tehnologii, cum ar fi data-blockchain, distribuit tuturor și accesibil public, ar putea fi utilizate pentru a urmări ceea ce intră într-un produs și cine îl gestionează pe parcurs. Comercianții sunt primii cxare au semnale din partea consumatorilor. O serie de tendințe, cum ar fi creșterea unei culturi a gustărilor, consumul mai mare de produse alimentare în afara casei și creșterea cumpărăturilor online și mobile, schimbă modul în care sunt fabricate, cumpărate și consumate produsele alimentare, inclusiv cele lactate. Iar produsele lactate sunt în fruntea acestor tendințe ca o sursă convenabilă și relativ ieftină de proteine. De aceea, comercianții cu amănuntul trebuie să se adapteze la aceste tendințe printr-o mai bună utilizare a tehnologiei și a datelor, pentru a viza clienții cu oferte adaptate și pentru a se asigura că pot corespunde ofertei și cererii în magazine mai mici, printr-o gestionare mai bună a stocurilor, dar și prin semnalele pe care le dau fabricanților. Noi factori de valoare Analizând aceste tendințe, este clar că schimbarea tiparelor cererii consumatorilor are impact asupra producției și consumului de produse lactate în toate etapele lanțului valoric. Cercetarea Deloitte a identificat o serie de noi factori de valoare pentru consumatori, atunci când își aleg alegerile alimentare. Motoarele tradișionale ale prețului, gustului și comodității au fost suplimentate de factori ai sănătății, siguranței, impactului social și experienței. Dar exploatarea acestor driver-i trebuie subsumată de către companiile de lactate ideii de transparență. 5.000 de consumatori europeni au fost examinați ca parte a cercetării, aproximativ jumătate dintre ei declarând că deciziile lor de cumpărare sunt influențate în mod semnificativ de către etichetă și, mai ales, de materiile prime inscripționate pe ea. Mai mult decât atât, aceste descoperiri au fost omniprezente între regiuni, vârstă și grupuri de venituri. Prin urmare, cercetarea sugerează că deciziile de cumpărare se bazează tot mai mult pe factori ”de beneficiu”, cum ar fi ingrediente specifice, modul în care a fost fabricat produsul, unde a fost realizat, dar și, printre altele, valorile și principiile producătorului și retailerului. Acest lucru înseamnbă că firmele trebuie să acorde o atenție deosebită tuturor aspectelor producției, de la furcă, la furculiță. În acest context, sănătatea va fi cu siguranță un motiv esențial pentru inovație și dezvoltarea de noi produse, începând de la ingrediente și aditivi, dar firmele trebuie să gândească dincolo de atributele individuale ale produsului ținând cont de factori precum materii prime, modul de fabricare, natura lanțului de aprovizionare etc. Iar această abordare holistică a consumatorilor trebuie să fie relevante într-un mod deschis și transparent. Transparența este deosebit de importantă, într-o epocă în care problemele de dezinformare și siguranța alimentelor au dus la neîncredere în rândul multor consumatori. Dar, acum, consumatorii au acces la mai multe informații decât oricând, în timp ce social media oferă platforme pentru a exprima nemulțumirile. Ce trebuie făcut? Pentru a răspunde cerințelor tradiționale și evolutive într-un context lactat, va fi necesar ca fermierii, procesatorii și comercianții să ofere consumatorilor opțiuni nutritive, sigure, convenabile și de valoare. Cum spuneam mai sus, fermierii trebuie să profite de digitalizarea agrozootehniei, pentru a extinde producția într-un mod durabil, procesatorii vor trebui să profite de capacitățile lor tehnice pentru a dezvolta noi materii prime și, pe baza lor, produse noi, dar, de asemenea, să se asigure că sistemele lor de producție și lanțurile de aprovizionare sunt cât mai sigure. La rândul lor, comercianții cu amănuntul trebuie să utilizeze mai bine tehnologia și datele, pentru a se adapta la schimbarea tiparelor de consum și pentru a oferi consumatorilor produsele lactate pe care le doresc, când și unde le doresc. Mai mult, actorii din toate etapele lanțului valoric vor trebui să muncească din greu pentru a menține încrederea unui consumator mai solicitant și mai informat. Limitați aditivii! Aliat la creșterea alimentației sănătoase este cererea din ce în ce mai mare de produse lactate care sunt percepute a fi ”curate”, ”naturale” și ”libere de”.... Un studiu realizat pe 1.000 de consumatori europeni a identificat o cerere ridicată de produse cu etichete curate în sectorul produselor lactate. Studiul a constatat că 70% din cei care cumpără produse lactate sunt conștienți de ce vor și spun că aceste creanțe influențează deciziile lor de cumpărare. Cele mai de succes firme din acest mediu vor fi cele care pot limita aditivii și vor demonstra clar valoarea nutrițională a produselor lor, susținute în mod ideal de afirmații de sănătate dovedite științific. Există un interes din ce în ce mai mare pentru produsele naturale și organice. Agricultura ecologică are o reputație de catering la o nișă cu venituri mari. Cu toate acestea, piața se extinde dincolo de cumpărătorii importanți, către cei care au mai mult interes pentru calitatea și siguranța alimentelor, în timp ce dorința de ingrediente fără modificări genetice a apărut, de asemenea, ca o preocupare esențială pentru unii consumatori. În prezent, în conformitate cu reglementările UE, alimentele modificate genetic nu trebuie introduse pe piață decât dacă au fost aprobate, iar alimentele care conțin ingrediente modificate genetic trebuie să facă o declarație pe etichetele lor. Cu toate acestea, nu există nicio cerință de a declara locul în care un animal a fost hrănit cu furaje modificate genetic. Necesitatea transparenței Această conștientizare în creștere a nevoii de sănătate, combinată cu bogăția de informații disponibile consumatorului de astăzi, a creat o dorință puternică de deschidere și transparență. Această problemă este deosebit de importantă pentru companiile alimentare, care suferă de o lipsă de încredere în rândul consumatorilor. Sondajul social al companiei Deloitte a constatat că toți consumatorii prezintă de 3,4 ori mai multe riscuri de a genera sentimente negative, în ceea ce privește companiile lactate, decât o medie a industriei alimentare. Tendința spre neîncredere este cea mai accentuată în rândul Milenienilor. Un raport recent al celor de la Mintel afirmă că două din cinci milenieni europeni (43 5), nu au încredere în producătorii mari de produse lactate, în comparație cu doar 18 % dintre cei din alte categorii de vârstă. Însă, milenienii dau tonul în piață! Tocmai de aceea, companiile alimentare trebuie să muncească din greu, pentru a câștiga încredere în fața unui consumator mai conștient, mai informat și mai pretențios.