154
Doly-Com, unul dintre liderii pieţei de carne, cea mai mare unitate de abatorizare de bovine şi cabaline şi cel mai mare ambalator de carne proaspătă din România, şi-a bugetat un volum al afacerilor în 2013 la un nivel similar cu cel obţinut anul trecut, de circa 34 mil. EUR. Pe fondul scandalului european privind frauda cu produse pe bază de carne de vită, compania din Botoşani, activă de 16 ani pe piaţa de profil, mizează în continuare pe pieţele internaţionale pentru distribuţia cărnii de vită, principalul produs realizat de către Doly-Com şi livrat la export. Compania şi-a propus accelerarea dezvoltării brandurilor proprii şi susţinerea consumului intern de carne proaspătă ambalată pentru a asigura perspective de evoluţie durabilă. „Nu abandonăm piaţa externă şi facem eforturi pentru a ne păstra şi dezvolta prezenţa la nivel internaţional. Am investit peste 10 mil. EUR de la înfiinţare în tehnologii de siguranţă alimentară şi calitate şi am fost în repetate rânduri pionieri ai industriei în aceste domenii. Reputaţia de partener etic şi serios, care o depăşeşte pe cea a pieţei româneşti, ne-a făcut loc în competiţia comunitară. Problema pe care o resimţim nu ţine de vreo suspiciune asupra produselor Doly-Com, ci de presiunea pe care partenerii externi o resimt din partea autorităţilor naţionale şi ale publicului faţă de produsele din România. Suntem încrezători că tot ce am construit în 16 ani în ceea ce priveşte siguranţa, calitatea produselor, etica în afaceri şi competitivitatea ne va permite să reducem efectele negative ale scandalului european”, a declarat Iulian Căzăcuţ, Directorul General Doly-Com. Potrivit acestuia, carnea ambalată la producător este singura modalitate care conferă siguranţă alimentară prin identificarea originii şi controlul trasabilităţii. Doly-Com a fost primul producător şi procesator de carne proaspătă din România care a introdus sistemul de trasabilitate al cărnii, înainte de implementarea obligativităţii comunitare la nivelul întregii pieţe. Trasabilitatea permite identificarea precisă a provenienţei cărnii, de la animalul viu (producător, alimentaţie, sex, vârstă, certificat de sănătate), până la carcasele şi produsele ambalate. De asemenea, producătorul botoşănean este prima companie autohtonă care a introdus ambalarea în atmosferă controlată pentru carne şi prima care a implementat un sistem de maturare a cărnii de vită, din care rezultă un produs de calitate superioară, „gourmet”. În acest moment, Doly-Com este singurul abator din România care deţine un sistem de zvântare şi răcire rapidă a carcaselor, care contribuie la siguranţa alimentară şi calitatea cărnii. Pe plan intern, compania îşi distribuie produsele direct, precum şi prin marile reţele de retail (Metro, Carrefour, Kaufland, Lidl), sub eticheta partenerilor şi sub cele două branduri proprii, Kravys (vită, oaie, porc) şi Carpathian Beef (exclusiv vită). Din totalul vânzărilor realizate în 2012, carnea de vită reprezintă o pondere de 50%, cea de porc 45%, iar carnea de cal 5%. Anul trecut, 30% din cifra de afaceri a companiei a fost obţinută din operaţiuni de export pe pieţe precum Austria, Franţa, Olanda, Italia, Suedia, Germania şi ţări extra-comunitare. Pentru 2013, Doly-Com şi-a stabilit ca priorităţi menţinerea prezenţei pe pieţele externe, precum şi a sănătăţii şi profitabilităţii afacerii, care să permită companiei flexibilitate de acţiune în contextul dificultăţilor înregistrate la nivel de industrie. Reprezentantul Doly-Com apreciază că producătorii şi procesatorii români de animale şi carne pot fi sprijiniţi pe termen mediu şi lung de către autorităţi printr-o serie de măsuri precum înfiinţarea unei Burse a cărnii care ar contribui la transparentizarea pieţei. Aceasta ar putea ajuta şi la protejarea industriei româneşti de implicarea în scandalurile de siguranţă alimentară. „O Bursă a cărnii ar concentra materia primă în interesul comun al producătorilor şi procesatorilor, ar crea o piaţă deschisă, dar şi una a informaţiilor - despre preţuri şi provenienţa animalelor şi a cărnii. Sub patronajul unei autorităţi de reglementare, Ministerul Agriculturii, spre exemplu, Bursa ar fi o sursă credibilă şi ar curăţa în timp industria de suspiciunile interne şi externe”, a declarat directorul general Doly-Com. „În plus, autorităţile ne pot sprijini prin extinderea acordurilor sanitar-veterinare şi cu state din afara zonei UE, pentru a putea exporta şi pe pieţe de interes precum Rusia şi Turcia”, a încheiat Iulian Căzăcuţ. Potrivit estimărilor proprii, valoarea producţiei locale de carne de vită (sacrificări în România) se ridică la aproximativ 70-80 mil. EUR. La nivelul patronatelor din industrie se apreciază faptul că 10% din consumul de carne din România este reprezentat de carnea de vită. Compania estimează o cotă de cca. 14% pe piaţa sacrificării de bovine, ceea ce o plasează în poziţia de lider autohton în furnizarea de carne de vită. Despre Doly-ComDoly-Com este o companie 100% autohtonă, cu sediul în Botoşani, care activează din 1997 în domeniul abatorizării şi procesării de carne. Compania reprezintă cea mai mare unitate de abatorizare de bovine şi cabaline şi este în prezent cel mai mare ambalator de carne proaspătă din România. Doly-Com deţine o unitate de abatorizare în comuna Roma, judeţul Botoşani, cu o capacitate de sacrificare de 60.000 de capete pe an, iar în comuna Tunari, judeţul Ilfov, operează o fabrică specializată în producţia de produse semipreparate din carne. De la înfiinţare, Doly-Com a investit peste 10 mil. EUR în echipamente şi tehnologii care asigură cele mai înalte standarde de siguranţă sanitară şi de calitate a produselor. Compania este autorul mai multor premiere în domeniu: primul producător care a introdus sistemul de trasabilitate a cărnii, înainte de implementarea obligativităţilor europene la nivel local; primul producător autohton care a introdus ambalarea în atmosferă controlată şi primul producător care a dezvoltat în România sistemul de maturare al cărnii de vită pentru obţinerea de produse premium, „gourmet”. Din 2005, compania exportă carne de vită pe pieţe europene şi internaţionale, precum Austria, Franţa, Olanda, Italia, Suedia, Germania şi ţări extra-comunitare. Pe plan local, Doly-Com îşi livrează produsele prin marile reţele de retail şi deţine două branduri proprii, Kravys şi Carpathian Beef.