România a exportat în primele opt luni ale anului trecut carne şi organe de pasăre în valoare de aproape 200 de milioane de euro, cu multe peste următoarele categorii de carne din top, potrivit datelor estimative ale Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale. Exporturile totale de carne ale României se ridică la 309 milioane de euro din care 64% reprezintă numai carnea şi organele de pasăre (198 mil. euro). Pe locul doi în topul exporturilor de carne de anul trecut se poziţionează conservele de carne cu 47,4 mil. euro, urmate de cârnaţi cu 21 mil. euro şi carnea de vită cu 14,8 mil. euro. Cea mai mică valoare la export o înregistrează carnea de oaie, 6,1 mil. euro. Companiile din România au devenit mai agresive pe piaţa cărnii din Uniunea Europeană abia în ultimii trei ani, după ce consumul intern s-a încadrat pe o pantă descendentă. În acel moment, antreprenorii din această industrie, una dintre puţinele din economie unde jocurile continuă să fie făcute de afaceri ale românilor, au decis să încerce să contrabalanseze pierderile din vânzări de pe piaţa internă prin livrările către vestul Europei. Primele ţinte au fost comunităţile de români din Spania şi Italia, dar treptat companiile locale au început să îşi facă loc şi pe celelalte pieţe mari din regiune. Unul dintre canalele de intrare pe aceste pieţe au fost contractele de livrare pentru materii prime, semipreparate sau cele pentru mărci private. Scandalul cărnii de cal, care a răvăşit în ultimele zile industria alimentară europeană şi pe cea românească, pune sub risc afaceri de export cu carne de vită, porc, cal, oaie, pasăre şi preparate din carne în valoare totală de 309 milioane de euro, potrivit calculelor ZF, făcute pe baza datelor de export din primele opt luni ale anului trecut. Aceste produse acoperă aproximativ 7-8% din totalul exporturilor de produse agroalimentare româneşti, un segment unde cea mai mare greutate o au materiile prime agricole precum grâul, porumbul sau floarea-soarelui. În industria locală a cărnii se învârt în fiecare an între 2 şi 3 miliarde de euro, cele mai mari segmente ale acestei pieţe fiind acoperite de carnea de pasăre şi de porc. Pe piaţa cărnii de pasăre jocurile sunt făcute de afaceri precum Transavia, Agricola Bacău sau grupul Agroli, în timp ce pe piaţa cărnii de porc cel mai mare jucător este grupul american Smithfield, urmat la distanţă de Marex Brăila şi Kosarom.(Mai multe, pe www.zf.ro)