„Cursa a început”: este angajamentul Japoniei față de carnea cultivată un alt semn că Europa rămâne în urmă?, se întreabă FoodNavigator, care informează că pe măsură ce o altă țară, Japonia, anunță planuri de dezvoltare, cum poate Europa să rămână competitivă în cursa globală de dezvoltare a cărnii cultivate?
Guvernul Nipon se implică direct
Prim-ministrul japonez Fumio Kishida a anunțat planuri de dezvoltare a unei industrie a cărnii cultivate:
„Vom dezvolta un mediu pentru a crea o nouă piață, cum ar fi eforturile de a asigura siguranța și dezvoltarea regulilor de etichetare și vom promova o afacere cu tehnologie alimentară originară din Japonia”, a spus el, după cum a raportat Japan Economic Newspaper.
În Japonia, nu există în prezent o definiție clară a cărnii de cultură ca aliment și nici nu au fost stabilite standarde de siguranță pentru materiile prime și procesele de fabricație. Dar Guvernul și-a arătat disponibilitatea de a avansa în acest proces.
„Tehnologia alimentară, inclusiv alimentele celulare, este o tehnologie importantă din perspectiva realizării unei aprovizionări durabile cu alimente”, a spus prim-ministrul Kishida. „Trebuie să sprijinim eforturile care contribuie la rezolvarea problemelor alimentare ale lumii.”
Good Food Institute (GFI) Europe a salutat această mișcare, descriind-o un „pas extrem de semnificativ” pentru carnea cultivată la nivel global. Cu toate acestea, Acacia Smith, manager senior de politici la GFI Europe, a sugerat că UE trebuie să acționeze pentru a rămâne în joc.
„Japonia se alătură acum listei în creștere rapidă a țărilor care recunosc potențialul proteinelor durabile. UE trebuie să folosească noul său Fond de suveranitate european [pentru investiții în proiecte europene de cercetare și dezvoltare și industriale] pentru a investi în cercetare cu acces deschis, pentru a crea locuri de muncă sigure pentru viitor și a rămâne competitivă în cursa globală pentru dezvoltarea cărnii cultivate.”
„Europa nu se poate baza pe realizările trecute”
Alte țări s-au angajat în mod similar să dezvolte o piață a cărnii cultivate. La sfârșitul anului 2020, Singapore a devenit prima țară care a aprobat carnea pe bază de celule pentru comercializare.
De atunci, Agenția pentru Alimente din Singapore (SFA) a acordat și aprobarea de reglementare pentru utilizarea mediilor fără ser în producția de carne de cultură.
SUA este o altă țară care lucrează pentru a muta produsele din carne cultivată pe piață. Anul trecut, UPSIDE Foods din Berkeley a primit undă verde de la Food and Drug Administration (FDA), marcând finalizarea cu succes a evaluării sale înainte de introducere pe piață. Investiții publice semnificative au fost făcute în China, Israel și Țările de Jos.
În timp ce UE are un ecosistem bogat de carne cultivată – și, într-adevăr, este locul în care a fost creată pentru prima dată carnea cultivată – orice accent pe dezvoltarea unei piețe pare afectat de reglementările stricte privind alimentele noi, însă nniciun jucător de carne cultivată nu a depus un dosar privind alimentele noi la EFSA.
Saluturi politicoase dar competiția e reală
Cellular Agriculture Europe, o coaliție de companii alimentare care produc carne, păsări, fructe de mare și ingrediente din celule animale fără sacrificare, a salutat în mod similar angajamentul Japoniei. Dar a recunoscut că Europa „nu se poate baza pe realizările trecute”.
„Membrii Cellular Agriculture Europe salută aceste evoluții din Japonia, care vin în urma aprobării FDA în SUA și a investițiilor publice masive în agricultura celulară în China, Israel și Țările de Jos”, Robert E. Jones, președintele Cellular. Agriculture Europe, a declarat pentru FoodNavigator.
„Carnea de cultură este o inovație europeană, am avut primele linii directoare de reglementare, iar Comisia Europeană a acordat milioane de euro pentru cercetare și dezvoltare.
Cu toate acestea, nu ne putem baza pe realizările anterioare, deoarece cursa este în curs de a crea cele mai atractive hub-uri globale pentru această industrie în expansiune rapidă.”
Sunt solicitanții puși de pe piața UE din cauza birocrației?
Există semne că Singapore și SUA – cele două țări cele mai avansate în ceea ce privește aprobările de reglementare a cărnii cultivate – vor continua să progreseze și mai departe.
Potrivit IDTechEx, prima barieră în calea perturbării producției convenționale de carne cu alternative celulare este reglementarea. Deși până în prezent, produsul Eat Just din Singapore este singurul produs din carne de cultură disponibil comercial la nivel global, consultanța din Marea Britanie spune că acest lucru se va schimba în curând.
„Alți jucători de top caută să intre pe piața din Singapore. [Și] de cealaltă parte a lumii, aprobarea de reglementare din partea FDA a SUA pentru produsul din carne de la UPSIDE indică faptul că piața din SUA se deschide în curând.”
În schimb, Parlamentul UE a avut prima dezbatere pe tema cărnii de cultură abia în 2022, a remarcat IDTechEX, un indicator că procesul de aprobare ar putea fi încă la un timp.
EFSA este în mod evident conștientă că nu a primit încă un dosar de alimente noi pentru un produs din carne cultivată, dar ne-a spus că este într-un dialog „constant” cu părțile interesate pentru a se asigura că cerințele de reglementare sunt clare.
De asemenea, agenția a anunțat un colocviu în luna mai pentru a discuta cerințele cu părțile interesate și a explica procesul de evaluare.
În același timp, EFSA a primit o creștere a cererilor pentru alte alimente noi, ceea ce înseamnă că solicitanții nu sunt înlăturați de pe piața UE din cauza birocraţiei.
Creștere a cererilor
„În general, am observat o creștere semnificativă a cererilor pentru noi alimente noi în Europa în ultimii ani, ceea ce arată că există un interes substanțial și stimulente pe piața UE pentru astfel de produse”, a declarat un purtător de cuvânt al EFSA pentru această publicație.
Cu toate acestea, există mai multă birocrație asociată cu introducerea pe piață a alimentelor noi în UE decât în alte zone geografice, din cauza structurii statelor membre. Atunci când este depus un dosar privind alimentele noi, EFSA are un termen limită fix de nouă luni pentru a-și finaliza evaluările de risc. Ceasul poate fi oprit în acest timp dacă sunt necesare alte date sau clarificări.
Conform Regulamentului privind alimentele noi, Comisia Europeană are la dispoziție șapte luni pentru a pregăti o propunere de decizie care este apoi luată de un comitet format din autoritățile statelor membre ale UE (așa-numitul comitet PAFF).
Atunci când Comitetul PAFF își exprimă votul, o majoritate de 55% asigură aprobarea acestuia. Dar, acea majoritate de 55% trebuie să reprezinte 65% din populația UE. „Această decizie și momentul ei depășesc atribuțiile EFSA”, a explicat purtătorul de cuvânt al EFSA.