Repers

252

Mary Pană-Președinte ACEBOP: ”Trebuie să ne reinventăm împreună”

autor

MeetMilk.ro

distribuie

Ca urmare a evoluției epidemiei de Covid-19 în România, dar, mai ales, a decretării, acum două luni de zile, a Stării de Urgență, fapt care a determinat în bună măsură blocarea economiei, am dorit să vedem care ar trebui să fie strategiile adoptate de managerii companiilor care activează în sectoarele autohtone de carne și lapte.

Pentru a avea o imagine cât mai apropiată de realitate, ne-am adresat președinților principalelor asociații profesionale, care ne-au împărtățit viziunea lor. Seria răspunsurilor continua cu doamna Mary Pană-Președinte ACEBOP:

“Asociația Crescătorilor și Exportatorilor de Bovine, Ovine, Porcine din România cuprinde toate sectoarele de creștere a animalelor de rentă, cele mai bine reprezentate ca volum și cifră de afaceri fiind  porcul și pasărea. Afacerile sunt integrate, de la ferme la abatoare și magazine, distribuție, comercializând carne și  prin  rețeaua de retail.

Din păcate, filiera porcului este zguduită de pesta porcină africană, iar prețurile au scăzut îngrijorător, în numai o lună. Fermierii trăiesc cu frica zonelor de restricție cauzate de cazurile din gospodării, fapt care le interzice accesul în abatoare. Porcii stau mult în fermă, consumă, devin nerentabili, calitatea cărnii scade. Dacă reușesc să abatorizeze o serie, fermierii se gândesc bine dacă să mai populeze sau nu.

Peste PPA, a apărut epidemia COVID-19, care cutremură uman, social și economic întreaga șară. Se încearcă schimbări importante de management, personalul a trecut în fața afacerilor, ca importanță. Daca la nivelul fermei, distanțarea socială este mai ușor de aplicat, în abatoare sau magazine de desfacere este complicat. Schimbările realizate pe baza unor planuri de măsuri făcute de management au funcționat bine și vor fi menținute în continuare. Astfel angajații sunt protejați și producția se poate menține, cu condiția să ai piață de desfacere.

Regândirea afacerilor s-a dovedit a fi necesară, evoluția pandemiei reducând masiv vânzările, în special în sectorul de producție al cărnii de pasăre. S-a sperat la un sprijin concret, dar acesta a venit doar pentru IMM-uri. În plus, HORECA europeană inchisă și măsurile de restricție ale circulației, au închis porțile vânzărilor, în special pentru pieptul de pui. Marii retaileri au continuat achizițiile de carne de pasăre din Polonia, care a vândut la preț de dumping. Producătorii au depozitat, într-o singură lună, peste 2000 de tone, din care 1500 tone de piept. Este dureros să vedem în magazine doar pulpe și aripi; pieptul nu prea există la raft  iar producătorii noștri îl depozitează la congelator.

Dacă la carnea de vită și oaie se poate aplica acum programul european de depozitară privată, carnea de pasăre nu dispune, deocamdată, de niciun sprijin.

Scăderea ingrijorătoare a volumui de vânzări  angajează o pierdere masivă pentru membrii ACEBOP.

Acum, ne facem planuri de regândire a populărilor, mărirea timpului destinat vidului sanitar în ferme, micșorarea timpului de lucru în abatoare, vânzare mai mare prin magazine proprii, abordarea puternică a magazinelor de proximitate din orașe, mărirea flotei auto pentru vânzarea comunală. Sperăm în mobilizarea cetățenilor pentru consumul de carne de pasăre românească, în informarea corectă a consumatorului asupra provenienței cărnii.

Dar, așteptăm măsuri corecte de protecție, atât europene, cât și de la guvern. Ne dorim ca HORECA să înceapă să funcționeze, peste, sperăm, puțin timp. Măsurile de depozitare privată ar putea să reducă din pierderile COVID-19, la fel și creditele pentru producție cu dobânzi mici și garanții guvernamentale. Ne dorim să facem marea rețea de distribuție să înțeleagă că este vital să mențină toată gama de sortimente de carne pasăre, ca să echilibreze achizițiile. Avem nevoie de ajutor să trecem peste criză. Va mai dura sau nu, trebuie să ne reinventăm împreună”.

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2