164
'Producatorii vor incerca sa majoreze preturile, pentru ca ei cumpara carne mai scumpa. Intr-un singur an, pretul la carne a crescut cu 24% la materia prima. Noi vom incerca sa marim pretul, insa posibilitatea de a face acest lucru este foarte mica, pentru ca, puterea de cumparare fiind scazuta, oamenii nu vor avea bani sa plateasca acel lucru. In loc sa cumpere un kilogram de mezel omul va cumpara jumatate', a explicat el in conferinta 'Industria Carnii'. Radu Timis a tinut sa sublinieze ca producatorii nu doresc sa creasca preturile, dar sunt obligati de cresterea preturilor la materia prima, la gaze, benzina, motorina etc. 'Noi nu vrem sa marim preturile, ci ne obliga piata. Daca eu cumpar materia prima mai scumpa si se anunta din nou marire de preturi, iar noi in fiecare saptamana negociem pretul carnii, sigur ca da, cred ca undeva cu 10% vom incerca sa marim pretul, dar nu stiu daca vom reusi, pentru ca ai doua optiuni: nu mai vinzi sau ramai in piata. Noi vom face tot ce se poate sa ramanem in piata si sa putem sa ne vedem si la anul. Daca inainte aveam planuri pe cinci ani, pe trei ani, pe doi ani, acum ne gandim ce se va intampla si cati dintre noi vor mai exista anul viitor pe piata', a spus acesta. Presedintele ARC a explicat ca in sectorul de procesare a carnii, in perioada septembrie 2011 - septembrie 2012 pretul carnii a crescut cu 24%. In plus, a crescut cu 4% pretul la ambalaje, cu 4-5% cel al condimentelor, cu 29% 'tot ce inseamna mat natural'. La toate acestea s-au adaugat majorarile de tarife la energie si gaze, dar si cresterile de preturi la benzina si motorina, in timp ce producatorii nu au reusit sa majoreze preturile in piata cu circa 15%. 'Situatia este urmatoarea: unii dintre noi am reusit sa scadem costurile fixe, sa fim mai eficienti, mai productivi si am ramas in viata, dar nu mai suntem pe profit, suntem in brake - even, iar marea majoritate, din cauza ca nu au avut tehnologie eficienta si nici destul management, nu au reusit sa faca nici macar aceasta marire de 15%, pentru ca stiti ca in negocierea cu supermarketul conteaza cat de puternic esti. Esti brand, ai cota de piata, poti sa negociezi. Daca esti mic, nu sta nimeni de vorba cu tine. Altii nici cu 5% nu au reusit sa-si mareasca pretul si marea majoritate sunt in pierdere. Sigur, ei mai sunt in viata pentru ca au datorii, iar bancile inca nu-i executa, pentru ca daca i-ar executa ar fi un dezastru si pentru ei si pentru banci - si atunci se merge pe o pierdere programata, cat se va putea. Surse de finantare nu mai sunt si este vorba doar de timp pentru a vedea cine va ramane in piata. Consolidarea pietei noastre va fi probabil de la anul viitor mult mai rapida decat ceea ce este'', a precizat Timis. Acesta a adaugat ca a recomandat membrilor ARC, dar si altor producatori, sa incerce cat mai mult sa-si eficientizeze productia si costurile, dar si sa mentina calitatea produselor, fara sa umble la retetar. 'Daca plecam de la puterea de cumparare si de la faptul ca tot mai multe companii fac astazi restructurari, iar oamenii raman fara job, ca preturile la tot ce inseamna energie, gaze, produse agroalimentare au crescut, vedem ca oamenii au mai putini bani in buzunar, deci cumpara mai putin. De asemenea, TVA este cea care determina ca marea majoritatea a consumatorilor sa se duca in zona produselor ieftine si atunci mancam mai putin, mancam mai ieftin si mai putin sanatos, din pacate'', a mai spus Radu Timis.