Românii ar putea cumpăra mâncare mai ieftină. Autorităţile din România poartă discuţii cu reprezentanţi ai Comisiei Europene în vederea creării unui Observator al Preţurilor, prin care românii ar urma să se informeze cu privire la preţurile unor produse de bază, de la ieşirea de pe poarta fabricii sau a fermei, până la raftul magazinului. Pe scurt, proiectul prevede crearea unui site unde să fie afişate, în primă fază, preţurile comparative la alimente de bază din marile reţele de magazine, precum şi în pieţe. Cu ajutorul unui astfel de sistem de monitorizare a preţurilor, populaţia ar putea vedea de unde poate cumpăra alimentele cu cele mai mici preţuri, informează Gândul. Dacă propunerea va fi acceptată de Comisia Europeană, sistemul ar trebui să funcţioneze în întreaga Uniune Europeană, nu doar în România, potrivit unor informaţii obţinute de Gândul de la surse guvernamentale. "În prezent au loc discuţii cu Comisia Europeană în ce priveşte crearea unui Observator al Preţurilor. Sistemul ar urma să asigure o transparenţă pe filiera produselor, de la preţul cu care produsul pleacă din fermă, până la cel cu care produsul ajunge în magazin sau în piaţă. Este o propunere a noastră. Dacă va fi acceptată, sistemul ar trebui să funcţioneze în întreaga Uniune Europeană, nu doar în România. Odată cu implementarea acestui Observator, va exista o jenă din partea celor care acum măresc nejustificat preţurile", au declarat pentru Gândul surse guvernamentale, care au ţinut să sublinieze că deocamdată nu este vorba de un proiect conturat, ci doar la nivel de discuţii. Reprezentanţii marilor retaileri se opun vehement proiectului Observatorului Preţurilor, declarând că un asemenea demers ar fi "inutil, ineficient şi discriminatoriu". "Nu dorim să inventăm noi roata. Un asemenea proiect este depăşit şi inutil", a declarat pentru Gândul Delia Nica, director executiv AMRCR. De altfel, marii retaileri s-au opus proiectului încă din 2010, când el a fost prezentat de fostul ministru al Economiei. Proiectul era considerat "inutil, întrucât nu se adresează adevăratei zone de manifestare a crizei care este economia subterană, ci comerţului modern, fiscalizat în întregime, şi unde preţurile se ajustează natural", precum şi "ineficient, întrucât implementarea şi actualizarea unui astfel de observator va reprezenta o muncă fără rezultate reale, ce nu va putea ţine pasul cu ritmul schimbărilor de preţuri dictate de cerere şi ofertă, de campaniile promoţionale sau de varietatea sortimentelor", potrivit Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România (AMRCR). AMRCR considera atunci că înfiinţarea unui Observator al Preţurilor ar fi discriminatorie, pentru că ar fi urmat să fie monitorizate preţurile produselor de bază, în timp ce consumatorul ar fi interesat şi de o comparaţie a preţurilor la utilităţile casnice, servicii bancare, telefonie sau chiar servicii publice.(Mai multe, pe www.gandul.ro)