Punerea în aplicare a strategiei UE Farm to Fork, care face parte din Green Deal, va modela în mod clar activitățile EFSA pentru viitorul previzibil. De aceea, strategiile de acțiune pentru perioada de până în 2027 reprezintă un proiect ambițios, potențial transformator.
Deosebit de importantă este modificarea Legii generale a alimentelor, așa-numitul Regulament privind transparența, care a intrat în vigoare în 2021, aducând noi obligații pentru EFSA, dar și noi oportunități și mai multe resurse umane și financiare.
În plus, rolul important al EFSA în comunicarea riscurilor a fost aprofundat și mai mult, ceea ce va presupune adaptări suplimentare la modul în care EFSA comunică riscul în următorii ani. În acest context, s-a pregătit Strategia EFSA 2027.
Aceasta stabilește modul în care instituția europeană va răspunde la acest mediu în schimbare, în special Legea generală alimentară recent modificată, pentru a pregăti provocările viitoare, cum ar fi digitalizarea, capacitatea de a satisface nevoile emergente și sprijinul coordonat pentru agenda de sustenabilitate a CE.
Angajament și cooperare
Reformele necesare pentru punerea în aplicare a regulamentului vor necesita angajamentul și cooperarea tuturor celor implicați în sistemul de siguranță alimentară din UE. Desigur, aceasta include EFSA și se extinde la organizațiile din sectorul public și privat la nivel național și european. Numai lucrând împreună și punând în comun resurse și active, cunoștințe, experiență și date, UE va continua să furnizeze standardele înalte de siguranță alimentară pentru care este renumită.
Cooperarea a fost adânc înrădăcinată în modul de operare al EFSA încă din prima zi. Acum, în fața provocărilor fără precedent pentru o hrană sigură, sănătoasă și durabilă, EFSA dorește să o conducă la un nou nivel: crearea de valoare prin parteneriate în cadrul unui ecosistem al UE de siguranță alimentară. Acest etos al colaborării și rolul mai concentrat al EFSA ca facilitator al acțiunii colective se află în centrul Strategiei 2027.
Strategia se bazează pe o scanare și o analiză aprofundată a mediului intern și extern în care operează EFSA, efectuată în 2019 și 2020. Documentul publicat acum a fost elaborat în strânsă consultare cu consiliul de administrație, precum și cu partenerii și părțile interesate.
În mijlocul acestei discuții despre schimbare, un lucru rămâne neschimbat. EFSA contribuie la siguranța lanțului alimentar al UE prin furnizarea de sfaturi științifice managerilor de riscuri, prin comunicarea cu privire la riscuri către public și prin cooperarea cu statele membre și alte părți pentru a susține un sistem coerent și de încredere în materie de siguranță alimentară în UE. Această misiune a fost o constantă de la nașterea EFSA în 2002 și va rămâne așa.
Un moment istoric
Acest document vine într-un moment istoric pentru EFSA: O modificare a Legii generale a alimentelor a intrat în vigoare în 2021, care și-a sporit responsabilitățile față de cetățenii UE;
Dezvoltările politice la nivelul UE, cum ar fi acțiunile Green Deal și, în special, Strategia De la fermă la furculiță, Strategia pentru produse chimice pentru durabilitate și Strategia pentru biodiversitate, care au fost anunțate și care vor forma punctul central al activităților în anii următori.
În plus, pandemia globală SARS-CoV-2 a cerut și va cere ca aceasta să se adapteze noilor moduri de lucru. În acest context EFSA și-a pregătit Strategia 2027.
Strategia EFSA 2027 este structurată în trei părți principale:
-Prima parte descrie fundamentul strategic al EFSA;
-A doua parte detaliază rezultatul unei analize efectuate de EFSA asupra mediului său intern și extern;
-A treia parte a documentului stabilește obiectivele strategice, rezultatele preconizate și rezultatele care vor ghida EFSA în următorii șase ani.
O revizuire la jumătatea perioadei a strategiei va fi efectuată la sfârșitul anului 2024 pentru a evalua progresul și pentru a face ajustările necesare ca urmare a oricăror modificări care au loc între timp în mediul de operare al EFSA.
În cazul în care EFSA atinge cu succes aceste obiective strategice, ne-am aștepta să vedem următoarele impacturi, prin politici și decizii de gestionare a riscurilor susținute de activitatea EFSA:
-asigurarea sănătății publice, care să țină seama de mediu, sănătatea și bunăstarea animalelor și sănătatea plantelor;
-încredere susținută într-un sistem de siguranță alimentară care asigură un nivel ridicat de protecție pentru sănătatea umană și interesele consumatorilor.
Iată, însă, pe scurt, cele obiective strategice:
OBIECTIV STRATEGIC 1
Obiectivul strategic 1 se referă la activitatea principală a EFSA: Evaluarea riscurilor și comunicarea riscurilor legate de sănătatea umană, sănătatea și bunăstarea animalelor, sănătatea plantelor și mediul înconjurător.
EFSA se va strădui să ofere consultanți științifici de înaltă calitate managerilor de riscuri în parteneriat cu statele membre și agențiile ENVI, utilizând cele mai relevante și armonizate abordări de evaluare a riscurilor la nivel internațional.
Acesta va face acest lucru în timp ce ascultă și se implică cu părțile interesate și cu publicul, oferind o comunicare clară și accesibilă.
Rezultatele așteptate în cadrul obiectivului strategic 1 includ:
-Relevanță sporită și reputație îmbunătățită a sfaturilor științifice ale EFSA
-Relevanță sporită și reputație îmbunătățită a comunicării de risc a EFSA
Relevanță sporită și reputație îmbunătățită a sfaturilor științifice ale EFSA: EFSA, printr-un aviz științific transparent, acționabil și de încredere, va sprijini deciziile managerilor de riscuri la nivel european și al statelor membre.
Acest lucru se va face în parteneriat cu organizațiile statelor membre și alte agenții ale UE; prin dialog deschis cu consumatorii, întreprinderile din sectorul produselor alimentare și furajelor, comunitatea academică și toate celelalte părți interesate (atât publice, cât și private) și în cooperare cu organismele internaționale și evaluatorii de risc din țările terțe.
Calitatea, coerența și exhaustivitatea sfaturilor științifice ale EFSA vor spori relevanța acesteia. Livrat într-un mod independent și transparent, acesta va aduce beneficii partenerilor și părților interesate și va îmbunătăți reputația organizației.
Rezultatele operaționale așteptate: Evaluările pentru produsele reglementate sunt livrate cu calitate și eficiență. În conformitate cu principiile independenței și transparenței, acest lucru se va realiza prin aplicarea noului regulament privind transparența, cum ar fi notificarea studiilor și sfaturile înainte de depunere, evaluarea confidențialității și divulgarea datelor, precum și participarea mai largă a statului membru competent organizații din evaluările de risc ale EFSA. EFSA va depune eforturi și pentru a asigura calitatea și predictibilitatea conținutului și prelucrarea dosarelor de produse reglementate.
OBIECTIV STRATEGIC 2
Obiectivul strategic 2 se referă la susținerea și dezvoltarea capabilităților de bază ale EFSA pentru a-i asigura relevanța și reputația pe termen lung.
Parteneriatele consolidate în cadrul ecosistemului de cunoaștere a siguranței alimentare sunt cruciale și vor avea ca rezultat identificarea domeniilor prioritare pentru schimbul de cunoștințe, dezvoltarea cunoștințelor și dezvoltarea capacităților.
La rândul său, aceasta va permite EFSA să fie pregătită cu metodologiile, datele și expertiza necesare pentru evaluarea viitoare a riscurilor și activitățile sale de comunicare.
Rezultatul așteptat în cadrul obiectivului strategic 2 este:
-Capacități sporite de analiză a riscurilor (cunoștințe, expertiză, metodologii și date) pentru a menține relevanța pentru viitor;
La nivelul UE este asigurată cultura armonizată a evaluării riscurilor, cu cunoștințele și expertiza necesare: Acest lucru se realizează prin dezvoltarea în continuare a forurilor și canalelor de cooperare internațională și internațională, platformelor și infrastructurilor comune, inițiativelor de consolidare a capacității, parteneriatelor pe termen lung, planificării și aprovizionării flexibile și inovatoare a forței de muncă; precum și abordări consolidate, valorificate de științele sociale, pentru implicarea cu toți actorii care pot furniza contribuții la activitățile EFSA.
Calitatea și amploarea pregătirii pentru criză și identificarea riscurilor emergente sunt îmbunătățite: Scopul consolidat al previziunii și al orizontului va duce la acest rezultat, la fel și legătura dintre sistemele de avertizare timpurie și sistemele de date între organismele UE, agențiile UE cu atribuții diferite, statele membre și organizațiile internaționale precum OMS, FAO și OIE.
Acest lucru poate fi realizat prin dezvoltarea în continuare a rețelelor existente cu privire la riscurile emergente. O mai bună coordonare în monitorizarea mass-media și a rețelelor sociale și comunicările de avertizare timpurie vor sprijini aceste eforturi.
OBIECTIV STRATEGIC 3
Obiectivul strategic 3 se referă la gestionarea și activarea operațiunilor EFSA: EFSA se va concentra pe atragerea de profesioniști și dezvoltarea de oameni, organizație, cultură, servicii și instrumente pentru a spori eficiența personalului în operațiunile sale.
Parteneriatele instituționale consolidate vor asigura alinierea la strategiile și obiectivele de nivel superior și vor spori eficacitatea. Rezultatul așteptat în cadrul obiectivului strategic 3 este:
-Reputația îmbunătățită a EFSA ca instituție responsabilă și angajator atractiv
Reputația îmbunătățită a EFSA ca instituție responsabilă și angajator atractiv: EFSA și personalul său vor garanta punerea în aplicare eficientă a strategiei sale și a resurselor încredințate, printr-o guvernanță, gestionare și servicii eficiente eficiente, inspirate din cele cinci valori de bază ale acesteia. Acest lucru va fi realizat în strâns parteneriat cu instituțiile UE.
Demonstrarea responsabilității și eficienței în fața Parlamentului UE, a Consiliului și a Comisiei Europene va îmbunătăți reputația organizațională: EFSA își va împuternici personalul și va investi în gestionarea talentelor, atrăgând expertiză pentru a sprijini punerea în aplicare a strategiei sale.
Alinierea la strategiile și politicile UE: Va fi asigurată prin parteneriate instituționale consolidate pentru resurse, capacități și servicii comune, mecanisme de guvernanță comune cu partenerii UE și planificare strategică agilă, conștientă de ecosistem. Scheme de parteneriat cu organizații științifice naționale care urmează să fie livrate în conformitate cu strategia generală.